Vad ska jag tänka på när jag väljer mäklare? Av Christofer Fogelberg, Start Groupm svarar på läsarfrågor om att sälja eller köpa en bostad på Costa del Sol. e-post: chris@startgroup.com Tel 952 90 48 90
På Costa del Sol är det vanligt att mäklarfirmorna ”delar” objekt. Systemet kallas MLS och är ursprungligen från USA och är vanligt i flera länder. Vad innebär det? Säljaren vänder sig till en mäklarbyrå som sedan distribuerar informationen i sitt nätverk där hundratals andra mäklare kan se objektet.Fördelarna är att bostaden får en gigantisk spridning vilket underlättar en snabb försäljning. Samt att man som säljare tryggt kan vända sig till en enda firma som har kontroll på att all information och dokumentation är utformad enligt den Andalusiska lagen (Decreto 218/2005). Andalusien har den strängaste lagstiftningen i hela Spanien när det kommer till annonsering av fastigheter till salu. Det är därför mycket viktigt att den mäklare som man väljer har bra rutiner och följer såväl mäklarlagen och andra lagar, t.ex. lagen för skydd av privat information (Ley 10/1999). Om mäklaren har GIPE eller API titel brukar det vara ett gott tecken.Välj en mäklare som kan området du säljer i, som varit etablerad länge, har kunskap och talar flera språk. Spanska och engelska är förstås minimum, men ju fler språk desto fler potentiella köpare.
Exklusivitet
Du kan ge bostaden till en eller flera mäklare, normalt sett behöver du bara betala arvode till den som säljer bostaden. Vissa mäklare ber om exklusivitet. Det är inte obligatoriskt men kan i vissa fall vara fördelaktigt ifall man som säljare får extra tjänster gratis och mer marknadsfö- ring. Betala dock inte högre arvode för exklusivitet.
Förberedelser
Innan mäklaren kommer så se till att städa och göra snyggt. Presentera bostaden från sin bästa sida och lyssna på mäklarens förslag om styling. Ofta kommer man långt med att plocka bort personliga dekorationsprylar och familjefoton. Att måla väggar och tak i en neutral färg ger alltid ett fräscht första intryck.
Vilken dokumentation behöver mäklaren?
Ta fram er lagfart (escritura), senaste kvittona på IBI (fastighetsskatt), Tasa de Basura (Sopskatt) och eventuell föreningsavgift (comunidad). Om du har en kopia på LPO (licencia de primera ocupacion) så är det bra. Om ni inte har det så kan mäklaren ta fram en kopia via kommunen.
Sedan 2013 behöver man också ha ett Energi Certifikat (CEE), detta är giltigt i 10 år. Om ni inte har det så kan mäklaren hjälpa till att beställa ett. Det kostar från cirka 60 euros för en mindre lägenhet upp till några hundra euros för ett större hus.
Om artikelförfattaren:
Christofer Fogelberg är spansk mäklare och medlem i mäklarförbundet G.I.P.E. Kommer från Göteborg, men har bott permanent på Costa del Sol sedan 1999. Mäklare sedan 2001 och sedan 2003 driver han fastighetsmäklarföretaget StartGroup som har kontor i Calahonda, Mijas Costa. StartGroup har för närvarande över 650 privata försäljningsuppdrag, personalen talar 7 språk och alla är externt utbildade i PBC, Decreto 217 och LOPD. Mer info www.startgroup.com