Trots alla bilolyckor är det inte de som färdas i bilar som är mest utsatta. Det är fotgängarna, de upp till 14 år och de över 70 år. Av Ola Josefsson
Konsumtion av alkohol och bristande koncentration orsakad genom användning av mobiltelefoner och digitala musikspelare (bland fotgängare) är orsaken till 55 procent av dödsfallen eller 2,5 miljoner dödsfall i hela världen.
Luis Montoro, professor i trafiksäkerhet vid universitetet i Valencia, säger att vid 65 procent av fallen handlar det om fotgängare som går mot rött eller att de passerar utanför de zebrafärgade fälten. 35 procent av de fotgängare som omkommer har druckit alkohol och 20 procent har brustit i koncentrationen genom att tala i mobiltelefon eller lyssnat på musikspelare.
Luis Montoro ligger bakom den nybildade sammanslutningen för trafiksäkerhet Fundación Española para la Seguridad Vial (FESVIAL). Under det senaste decenniet har 7.000 människor omkommit i Spanien och 75.000 i Europa på grund av det som han kallar för alkohol och bristande koncentration som är ”stora fiender på estraden”, enligt professorn i trafiksäkerhet.
Fortkörningsböterna minskar
Antalet hastighetsöverträdelser uppfångade av 500 radaranläggningar i Spanien har minskat med 30 procent. Färre fordon på de spanska vägarna i kombination med ökad respekt för hastighetsbegränsningarna ligger bakom minskningen.
Det menar Ángel Toriello, direktör vid Centro Nacional de Tratamiento de Denuncias Automatizadas (CTDA), den myndighet som har hand om klagomål kring böter. I mars ifjol fick myndigheten nya lokaler i Leon i norra Spanien och här hanteras 950.000 fall av fortkörningsböter.
Toriello ser generellt en ökad respekt bland förarna att hålla hastighetsbegränsningarna på landets vägar. Samtidigt spelar den ekonomiska krisen in då antalet rörelser av motorfordon på vägarna har blivit färre.
Första månaden efter att överklagningskontoret i Leon hade öppnat kom det in 80.000 klagomål. Därefter har kontoret hanterat mellan 180.000 och 190.000 klagomål i månaden. I september minskade klagomålen till 120.000.
Vad som gör minskningen av antalet klagomål så anmärkningsvärt är att när kontoret hade öppnat fanns det 200 färre radaranläggningar på landets vägar jämfört med de över 530 som finns för tillfället, enligt nyhetsbyrån EFE.
Men det ska bli fler radarkameror, målet är att 2.000 kameror ska monteras utmed de spanska vägarna. När kontoret som handhar överklagningar av hastighetsböter öppnade hade de räknat med att lösa två miljoner fall på ett år. Den förväntade siffran kommer inte att nås.
”Självmordsförare” – ett växande problem
Det verkar kanske lite märkligt men Spanien har problem med förare som färdas i motsatt riktning. Därför kommer DGT att installera ett banbrytande varningssystem från 2009 på 40 platser utmed riksväg A-92 i Andalusien för att varna trafikanter och andra för förare som kör mot mötande trafik.
För ett tag sedan körde en 29-åring sju kilometer mot trafiken utmed riksväg A-7 vid Rincón de la Victoria innan polisen fick stopp på honom. Lyckligtvis skadade sig ingen människa.
De går under namnet ”conductor kamikaze”, självmordsförare, och orsakar årligen 130 olyckor i Spanien där mellan 25 till 30 personer omkommer.
Nu ska Junta de Andalucia installera ett larmsystem i jakten på dessa självmordsförare. Det är sensorer som känner av och varnar en förare när denne kör mot enkelriktat eller i motsatt riktning. Stora ljustavlor varnar dessutom andra förare om en mötande bil kör i fel körfält. Samtidigt skickas ett meddelande till polisen.
Det är ett pilotprojekt som har testats i Antequera. Från 2009 kommer detta system att införas utmed A-92 meddelade den ansvarige för offentliga arbeten och Transport, Luis García, i november.