Under påskveckan gjorde jag en flygresa och kom fram fem timmar och 30 minuter efter angiven ankomsttid och utan min väska. Vilka rättigheter har jag mot flygbolaget? För att kunna svara på Din fråga behöver vi veta från och till vilka destinationer Du flög och om Du flög med ett inrikesflyg, utrikes inom EU eller utom EU samt också hur lång flygsträckan var.
Vad gäller den försvunna väskan är det också relevant om Du hade deklarerat något värde, vilket alltid är att rekommendera om det handlar om värdeföremål.
För att svara på Din fråga utgår vi ifrån att flyget gick från Málaga-Stockholm och att inget värde deklarerats för väskan.
1. Angående förseningen
Vad gäller förseningen tillämpas Europaparlamentets och rådets förordning 261/2004.
I denna förordning fastställes att flygbolagen måste ge assistans (telefonsamtal, mat och dryck, uppehälle och transport till hotell) när förseningen är:
– Två timmar eller längre för flyg på en sträcka upp till 1.500 km
– Tre timmar eller längre för flyg inom EU på längre sträckor eller för flyg mellan 1.500-3.500 km
– Fyra timmar eller längre för flyg utom EU eller mer än 3.500 kr
Utöver ovanstående, om förseningen är längre än fem timmar, har konsumenten rätt till att välja att antingen fortsätta resan eller att få sina pengar tillbaka för biljetten och att utan kostnad flyga tillbaka till avreseorten.
I Ditt fall, eftersom förseningen var längre än tre timmar för ett flyg inom EU och mer än 1.500 km, skulle flygbolaget ha erbjudit Dig den assistans som anges ovan.
Eftersom förseningen var längre än fem timmar kunde Du ha valt att få tillbaka biljettkostnaderna och utan kostnad fått flyga åter Stockholm-Malaga. Dessa rättigheter är flygbolaget skyldigt att informera om.
2. Angående förlorad väska
När det gäller den förlorade väskan tillämpas Montrealkonventionen från 1999 samt Europaparlamentets och rådets förordning 889/2002, som fastställer skadestånd på upp till 1.220 Euro per skadat, försenat eller förlorat bagage.
Om man råkar ut för en skada eller inte fått sitt bagage skall konsumenten på flygplatsen göra en skadeanmälan, som i Spanien heter Parte de Irregularidad de Equipaje och därefter inlämna en särskild reklamation till flygbolaget inom 21 dagar (om bagaget inte kommer fram inom denna tidsrymd så anses det som förlorat).
Spanska domstolar har dessutom meddelat domar, i vilka de, utöver nämnda rättigheter tillerkänt konsument ideellt skadestånd t.ex. om förseningen medför att konsumenten inte kommit i tid till en familjemedlems bröllop.
Vi på IURA uppmanar alla att utnyttja sina rättigheter som flygpassagerare. Vi står gärna till tjänst med juridisk rådgivning i dessa frågor.
Fråga advokaten
Denna fråga är besvarad av Göran Rise, advokat, och Antonio Castillo, abogado på IURA:s Despacho Jurídico S.L. som kommer att besvara fler frågor i kommande nummer. Har du någon fråga kan du e-posta den till: ulrica@iura.es
Ulrica Jonsson, Skandinavisk representant, IURA Despacho Jurídico S.L, tlf: 618 418 336.