Flygentreprenör planerar för ny flyglinje från Málaga

av | sep 5, 2007 | Artiklar, Reportage, September 2007

Flygentreprenören Thomas Johansson håller på att bygga upp en ny grund att stå på. Nästa år räknar han med att dra igång passagerartrafik mellan Málaga och Sverige. Amigo Airlines blir ett nytt bolag som ska erbjuda fasta biljettpriser i gammal god stil Av Ola Josefsson

Transjetepisoden med flygförbud och konkurs har Thomas Johansson lagt bakom sig även om han menar att han inte fick någon just behandling av Luftfartsinspektionen.
-Vissa handläggare blev prickade av Justitiekanslern på grund av brister i handläggningen, menar Thomas Johansson.
Han är numera majoritetsägare i det Malmö-baserade flygbolaget Nordways. Samtidigt är ett nytt bolag registrerat där målet är reguljära flygningar mellan Sverige och Spanien, med ett fast pris inkluderat mat ombord.
-Det handlar om en flyglinje i gammal god stil där allt är inkluderat i priset, säger Thomas Johansson.

Spilltid
Efter några år i Madrid bor Thomas Johansson från årsskiftet i Benalmádena utanför Málaga på den spanska Solkusten. Han jobbar för Air Pullmantur där han flyger resenärer till kryssningsfartyg i Västindien.
-Ett perfekt upplägg, jobbar två veckor och är ledig två veckor. Så det finns en del spilltid.
Det är denna spilltid som Thomas Johansson nu ska använda till att från december inleda frakttrafik mellan Sydsverige och Tyskland med bolaget Nordways. Linjen ingår i ett större nätverk med övernattprodukter som ska levereras till mottagaren före klockan 8 dagen därpå.

Från Málaga
Han har precis fyllt 60 och har med det fem år kvar inom trafikflyget. Tillsammans med några svenska piloter bosatta på Costa del Sol spånas det på flyglinjer mellan Málaga och skandinaviska huvudstäder.
-Vi tittar på en omvänd flygrutt där vi placerar maskinen i Málaga. Härifrån ska den utgå för att återkomma på eftermiddagen eller kvällen, säger Thomas Johansson.
Projektet är på planeringsstadiet och går under namnet Amigo Airlines som är registrerat. Nu söks finansiärer till flygsatsningen som ska bli i gammal god stil.

Fast biljettpris
-Fast biljettpris gäller oavsett efterfrågan eller tidpunkt på året, och det blir mat ombord. Vi återgår till den gamla stilen, som resenär ska du veta exakt vad som ingår i priset när du köper den.
Linjen från Málaga ska trafikeras med Boeing 737. Hur många linjer det kan komma att bli är oklart, men Stockholm, Köpenhamn och Oslo ligger väl framme, enligt Thomas Johansson som hoppas komma igång med trafiken till 2008.
-Vi börjar med flygningar under veckosluten. Sedan räknar vi med att turtätheten ska byggas ut och omfatta flera destinationer i Skandinavien.

Frustration
Thomas Johansson menar att han ser en stor frustration hos dagens resenärer. Alla letar efter billigare resor på nätet, när de väl ska checka in tillkommer extrapriser i form av antalet incheckade bagage, övervikt från 15 kg, mat och dryck.
-Flygbolagen måste bli bättre på att redovisa kostnader och rätta priser. Det har blivit en djungel av erbjudanden som marknadsförs genom annonser som sedan inte stämmer. Det lutar åt bedrägeri, säger Thomas Johansson kritiskt.
Flygmarknaden har blivit konstlad. Vissa flygbolag förblöder ekonomiskt men håller sig i luften tack vare starka ägare som skjuter till pengar. En verksamhet som inte betalar sig på egen hand.

Service ombord
Amigo Airlines ska möta konkurrensens med fasta priser och service ombord i gammal god stil. Projektet har tagit form efter att svenska piloter bosatta på Costa del Sol har spånat på någon kul hobbyverksamhet, som Thomas själv uttrycker det.
Thomas Johansson började sin flygkarriär i hemstaden Växjö med företaget Aerocenter som han utvecklade. 1985 startades Transwede Airways AB där Thomas Johansson var flygande VD tills han sålde sin andel 1991.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

×
Popup Image Köp biljetter!