Svenska Magasinet fyller i år 20 år och görs fortfarande av ett entusiastiskt gäng som arbetar från ax till limpa och ser på tidningsmakeriet som betydligt mer än bara ett jobb vilket som helst. Christer Melkerson, som äger tidningen, har lämnat över själva tidningsinnehållet och formen till den trognaste klippan på redaktionen Ola Josefsson och den lite färskare men tidningserfarne Anders Olow.

Själv håller han kontakt med annonsörer, tar hand om fakturor och sköter budget. Förutom att han självklart tar hand om sin del av tidningsutkörningen när Svenska Magasinet kommer färsk från tryckeriet.

Vi kör själva ut tidningen utifrån ständigt uppdaterade utkörningslistor och det är väl kanske den största behållningen av arbetet – att se hur väl tidningen tas emot och att många verkligen sitter och väntar på den.

I nästa nummer kommer Christer att börja berätta sin egen story om 20 år med Svenska Magasinet – och den är både dråplig och häpnadsväckande…

Annons

Vårt tryckeri är Solprint och ligger i Mijas. Här arktrycker vi tidningen i moderna fyrfärgspressar.
Tryckeriet har ca 4-5 arbetsdagar från det att sista färdigritade sidan skickas över från redaktionen till tryckeriets datorer tills dess att den kommer tillbaka som färdig tidning.

På tryckeriet går man först igenom alla sidor och ser att allt håller trycktekniskt, att alla bilder är högupplösta till exempel.
Därefter gör man färgkopior för oss att granska. Vi åker ut till tryckeriet, tittar på sidorna och ger klartecken för tryck.
Därefter görs tryckplåtar och pappersarken passerar fyra olika färgbad, svart, blått, rött och gult vilket är betsåndsdelarna i färgblandningen.
Tryckkvalitén granskas med lupp och läggs i ark om 16 tidningssidor på varje, åtta på framsidan och åtta på baksidan.
När det är klart går arken iväg till bindning där de först viks så att sidnumreringen hamnar rätt och sedan häftas.
Sedan läggs den på pallar och körs till redaktionen.