Brite Payments investerar i ny talang till sitt tekniska utvecklingscenter på Calle Larios.
Svenska Brite Payments är ett bolag som specialiserar sig på direkta betalningar från konto till konto. Sedan slutet av 2020 har de sitt tekniska utvecklingscenter i Málaga. Nu kommer man att utöka personalstyrkan där med 42 procent under 2024.
Sedan Brite flyttade till Málaga har tillväxten på deras verksamhet där varit snabb. När deras tekniska utvecklingsteam började i provinshuvudstaden hade man ett team på endast tre anställda som sedan dess vuxit till 28. Den nya investeringen innebär att 40 personer kommer att arbeta på kontoret.
Kontoret i Málaga är redan företagets näst största, efter huvudkontoret i Stockholm där 60 personer arbetar.
VDn, Lena Hackelöer, befinner sig i Málaga och berättar att Brite redan finns i 26 europeiska länder och har kontakt med 3 800 banker. De når mer än 350 miljoner konsumenter och kan erbjuda tjänster inom e-handel, finans och försäkringar.
”Vi är ett väldigt snabbt växande företag. Vi har många anställda tekniker och letade efter en ny plats i Europa med en stor bas av teknisk talang. Och Málaga är väldigt bra för det. Det finns ett fantastiskt ekosystem av IT-företag och det är en stor fördel för oss”, sade hon till La Opinion de Málaga.
Just nu söker Brite efter mjukvaruutvecklare, ansvariga för tester och kvalitetskontroll samt personal till kundtjänsten till sitt kontor som ligger på Calle Larios. För några månader sedan drog företaget in 60 miljoner dollar under en finansieringsrunda. Pengar som främst kommer att gå till att utöka verksamheten.
”Det handlar främst om att anställa folk eftersom vi växer mot fler marknader och fler produkter. Vi behöver rekrytera medarbetare och en stor del av investeringen kommer att ägnas åt det”, berättar Hackelöer.
Förenkla betalningar
Brite Payments vill forma om bankkortssektorn och för att göra det har de skapat ett sätt att göra konto-till-konto-betalningar i realtid (det som i slang kallas ’A2A’). Detta minskar driftkostnader, bland annat genom att ta bort mellanhänder, och drar ner riskerna för bedrägeri.
”Vi fokuserar på onlinebetalningar, där konsumenterna kan använda sitt bankkonto. De behöver inget annat, inget konto för att registrera sig, bara sitt vanliga bankkonto”, förklarar Hackelöer. Till skillnad från välkända Bizum (tänk spanska Swish) fokuserar Brites tjänst inte på betalningar mellan individer (P2P), utan på utbetalningar både från konsumenter till företag och från företag till konsumenter. Brite tjänar pengar på en provision som debiteras till företagen som använder deras tjänst så det blir ingen direkt kostnad för konsumenten.