De senaste 15 åren har Spaniens export växt och den utgör en allt större del av landets BNP. 

Man har passerat konkurrenter som Italien och Frankrike samtidigt som man minskat gapet till ledande Tyskland. 

Export blir en allt viktigare del av den spanska ekonomin. Mellan 2008 och 2023 ökade den med nästan 50 procent i reella tal. Dessutom utgör den 13 procentenheter mer av landets BNP jämfört med samma årtal, från 26 procent till 39. 

Detta är en större ökning än i många andra av EMU-ländernas största ekonomier och Spaniens export är en större del av landets BNP än i exempelvis Italien och Frankrike.

Utöver det har Spanien halverat gapet till Tyskland, som ofta ses som motorn i Europas ekonomi och är den största exportören i EU (48 procent av BNP). Spanien var 2023 bara 9 procentenheter bakom när det gäller andel av BNP som utgörs av export. 

Spanien ökar både när det gäller antal varor som skickas till utlandet och slutdestinationer för produkterna. Företagen som exporterar har ökat konstant under de senaste åren. 

Varor och tjänster

Den spanska exporten har varit varierad sett till produkter de senaste 15 åren och den har ökat både vad gäller varor och tjänster. 2023 utgjorde varor 68 procent av all försäljning till utlandet, 26,4 procent av BNP, vilket är en ökning med 9 procentenheter jämfört med 2008. De sektorer som ökat mest är halvfabrikat, mat, kapitalvaror (framförallt transportutrustning) och bildelar. 

Exporten av tjänster har ökat ännu mer. Mellan 2008 och 2023 ökade den med 68 procent och dess bidrag till BNP från 8,2 till 12,5 procent. Där är turistsektorn den starkast bidragande faktorn till ökningen. 

Säljer till fler länder

Dessutom ökar antalet länder som Spanien säljer varor till. 2008 var exporten kraftigt koncentrerad till andra EMU-länder, främst Frankrike, Tyskland och Italien. 2023 var andra euroländer fortfarande den vanligaste destinationen (55 procent av totalen) men Spanien har kraftig ökat sin försäljning till länder som Marocko, USA, Kina och Turkiet. De fyra länderna köpte 12,1 procent av Spaniens export, knappt 4 procentenheter mer än 2008. 

Denna trend kan även ses när det gäller export av tjänster. Även här är det turismen som bidrar mest med fler besökare från framförallt Nord- och Sydamerika. 

Anledning till oro

Även om utvecklingen varit positiv de senaste 15 åren finns det en hel del risker i och med världsläget. Den geopolitiska situationen präglas av osäkerhet och ökade importkostnader. Något som kan komma att hindra vidare ökningar av spansk export de kommande åren. 

Dessutom visar en studie från Banco de España att priset på arbete ökar mer i Spanien än i resten av EU sedan pandemin bröt ut. Även detta skulle kunna göra Spanien mindre konkurrenskraftigt när det gäller försäljning till utlandet. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson