Med covid-19-pandemin har marknaden med digitala nomader eller distansarbetare accelererat och mångdubblats. Yrkesverksamma som kombinerar arbete med resor. Det är ett nytt liv som erbjuds utanför det traditionella kontorslivet.
Trender kommer, trender går men det finns trender som kommer för att stanna. Som att fler vill arbeta i Europas bästa klimat.
Utmed Spaniens soliga kuster finns livskvalitet, utmärkt gastronomi, kultur, infrastruktur med bra flyganslutningar och höghastighetståget AVE till metropolen Madrid tar endast ett par timmar.
Ett stort antal hyrbilsfirmor gör det enkelt för den som på tu man hand vill upptäcka vykortsvackra byar med utsikt över havet.
Matälskaren går på upptäcktsfärd i den spanska gastronomin. Restauranger med Michelinkockar, chiringuitos, tapasbarer och utflykter till vinproducenter och bodegor är bara några exempel på vad som finns runt hörnet.
Läs mer: Benny & Jannike Andersson: Bra karriärmöjligheter vid kundserviceföretag
”Utan fast bostad”
Enligt den spanska kungliga akademin RAE (La Real Academia Española) är en nomad en individ som förflyttar sig från en plats till en annan utan att ha en fast bostad.
Lägg till den digitala tekniken över nätet så har du den ”digitala nomaden” som kan jobba var som helst i hela världen. Med mobiltelefon, dator och ryggsäck. Det räcker.
Den digitala nomaden är välutbildad och har en professionell profil. För kommunerna på Solkusten är de viktiga konsumenter.
Vägledning
Distansarbete har förändrat arbetssituationen på Costa del Sol. 2021 startade Málaga kommunfullmäktige plattformen ”Málaga WorkBay” på nätet för att
göra processen att flytta till Málaga lättare , ge vägledning och tips men även få en uppfattning om hur stort intresset är för att flytta till Solkusten för att distansarbeta.
Här finns information om ”coliving” och ”coworking” samt organisationer som hjälper resenärer att göra Costa del Sol till sitt nya hem med skön kultur och fritid som är unik för provinsen. Här hittar du tips om hur du söker bostad och internationella skolor som är viktigt för familjer med barn.
Läs mer: Svenska kundtjänster skapar jobb på Solkusten
Plattformen har haft mer än 160.000 besökare varav de flesta från Rumänien och Polen. Sedan april 2022 har antalet besökare ökat med mer än 60 procent. De frågar om skatter, visum eller att hitta bostad. Egenföretagarna vill ha ekonomisk rådgivning.
Plattformen Homelike riktar sig till distansarbetare som söker en tillfällig hyresbostad. Den visar att besökarna i Málaga har ökat med 442 procent under det senaste året. Málaga beskrivs som hetast i Spanien tillsammans med Valencia, Barcelona, Alicante, Sevilla och Madrid.
Studie
Málaga kommun vill veta mer och har inlett en studie om vem den digitala nomaden är Hur gamla är de och varför väljer de Málaga? Resultatet ska publiceras 2023, säger kommunalrådet Rosa Sánchez med ansvar för PR och investeringar.
Vad de redan nu vet är att de flesta digitala nomader kommer från andra delar av Spanien följt av de nordiska länderna, Rumänien, Polen, USA, Tyskland, Frankrike och Nederländerna.
”Silicon Valley”
Många ser Málaga som ett ”Silicon Valley” i södra Europa då teknikföretagen Google, Dekra, Vodafone, Globant och TDK har öppnat verksamhet här.
För några år sedan presenterades projektet Málaga Valley. Då kunde de lokala myndigheterna inte drömma om vad som skulle hända, som att Google skulle öppna i centrala Málaga. Fler multinationella företag har flyttat sin verksamhet till Solkusten som genererar arbetstillfällen för högkvalificerade med stark köpkraft.
Och de vill bli integrerade i sitt nya samhälle.
Här har ”Coworking” blivit ett praktiskt sätt att lära känna andra. En större kontorsfastighet där digitala nomader hyr in sig och arbetar och ny vänskap uppstår. Ett sådant är The Living Room som ligger i stadsdelen Soho i Málaga centrum.
Projektet “Coliving in Málaga” skapades t för att tillhandahålla bekvämligheter för digitala nomader. Det planeras att byggas 131 bostäder och 46 andra boenden för distansarbetare som önskar gemensamma utrymmen som stora kök och gemensamma arbetsplatser.
Distansarbetarna eller distanspendlare får tips på Málagas kultur även om de stannar under kortare perioder och upplever påskveckan Semana Santa, karnevalen eller de omkring 40 museer eller andra utställningsytor som finns i staden.
Regionregeringen Junta de Andalucía har också insett hur viktigt det är att attrahera digitala nomader och nya typer av besökare. Nyligen presenterade turistrådet Arturo Bernal kampanjen ”Andalucía is calling” med en budget på 950.000 euro. Den ska locka personer under 40 år som kan utföra sitt arbete på distans och med ledande befattningar särskilt i Storbritannien och Tyskland.
Marbella
Marbella är en sockerbit dit fler distansarbetare kommer vilket genererar en ökad efterfrågan på exklusiva bostäder. Det gäller i huvudsak yngre gifta par, med eller utan barn, som letar efter en lugn och säker plats med bra infrastruktur och anslutningar.
Många av dem kommer från Sverige och andra nordiska länder.
Allan Macdermot vid AMC Projects bekräftar vid en intervju för dagstidningen La Opinión de Málaga att det i Stockholm talas mycket om Marbella som ett andra hem. De söker hus med större grönytor och större terrasser.
Ljus och luft
-De flyr från instängda lägenheter, små utrymmen och vill leva med ljus och luft och trädgårdar som är gröna rum i husen, säger Laura Pou Asociación para la Vivienda de Alta Calidad DOM3 som uteslutande arbetar med exklusiva bostäder.
Det finns husspekulanter som uttrycker sitt önskemål om egen minigolfbana i trädgården, utbyggt poolområde, bastu, spa och gym.
Det är Marbellas varumärke som lockar. En exklusiv plats med kosmopolitisk atmosfär i Europas bästa klimat med utmärkta möjligheter till utbildning vid internationella skolor för barnfamiljer.
Det finns två internationella flygplatser inom en timme, Málaga och Gibraltar, ett stort utbud av nöjen och ett spännande kulturarv. Skidåkning i Sierra Nevada på morgonen och strandbad i Marbella på eftermiddagen.
Mellan timmarna framför skärmen vill säga.
Profil på nordisk distansarbetare
Digitala nomader eller distansarbetare har olika kriterier och egenskaper beroende på land och hemort.
Nordiska digitala nomader är mellan 25 och 45 år gamla.
De har universitets- eller högskoleutbildning, några av dem är självlärda.
De reser med sin partner. Endast några reser med barn och när de gör det är barnen under skolåldern.
De väljer destination efter levnadskostnader, nätverk och gemenskap med andra digitala nomader, och klimat (varmt och soligt).
Vissa tar med tidszonen i sitt beslut och föredrar att detta inte är för långt till kunder och samarbetspartners.
De överväger också visumalternativ och föredrar destinationer där det är lätt att vara under långa perioder.
Källa: Interface Tourism Spain