I oktobernumret berättade vi att varukorgen har blivit i genomsnitt 15,2 procent dyrare i år. Det visar en färsk undersökning från konsumentorganisationen OCU (Organización de Consumidores y Usuarios). Att levnadskostnaderna har skjutit i höjden märker vi alla. Men att jaga runt för att hitta låga priser är inget som svenskar på Solkusten prioriterar. Det är kvalitet som gäller. Det visar en undersökning som Svenska Magasinet gjort.
Britta och Kim Strömsholm i Marbella är två av flera som svarat på Svenska Magasinets enkät.
– Kvalitet är viktigast. Priset spelar mindre roll, säger Britta och Kim som konstaterar att Spanien är billigare än Finland.
De handlar på Lidl, Mercadona, Carrefour och på lokala marknader.
– På Lidl blir det nötter och yoghurt. På Mercadona köper vi vin, diskmedel och rengöringsmedel. De har bra produkter som vi trivs med. På Carrefour handlar vi färsk fisk.
– I Elviria är det ekologisk marknad med frukt och grönt. Eller så besöker vi marknaden i La Cala de Mijas på lördagar.
Undersökningen Svenska Magasinet har gjort visar också att en del är irriterade över att affärer erbjuder stora förpackningar av varor att köpa. Eller köp två och du får den tredje gratis eller till halva priset.
– Med resultatet att varan får slängas när hållbarhetstiden gått ut. Det är bättre att köpa det man behöver, säger en som vill vara anonym.
En annan svarar att inköpen av apelsiner görs där de håller bästa kvalitén för dagen. Vissa varor som bröd, mjölk och smör handlas på Lidl. Carrefour har utmärkta havregryn.
I övrigt anser samtliga tillfrågade att Spanien är billigare än Sverige.
När samma norska lax kostar 130 SEK/ kilo i Sverige kostar den 9 euro/kilot i Spanien. Trots att avståndet är längre.
Hans och Margareta Norén är bosatta i Nerja. De jämför ofta priser med Sverige och kan konstatera att det fortsatt är billigare i Spanien.
– Kvalitet går före pris för oss. Fisken köper vi på Mercadona, frukt och grönt på Lidl eller så köper vi avokado från en lokal odlare här i Nerja som står bredvid Repsol på raksträckan väster om samhället. På familjeägda Iranzo köper vi vin, kryddor och ost.
En undersökning från konsumentorganisationen OCU (Organización de Consumidores y Usuarios) i september visade att vi upplevt den största prisökning- en på livsmedel på 34 år.
Men genom att välja rätt livsmedelskedja så finns det pengar att spara. Det skiljer 994 euro mellan den dyraste och billigaste butiken i en färsk undersökning där OCU har besökt 1.180 butiker i 65 städer, analyserat 173.392 priser på 239 produkter.
”Alla livsmedelskedjor har höjt sina priser. Och konsumenter prioriterar att handla i rätt livsmedelsbutik för att spara några euro”, säger konsumentorganisationen OCU.
95 procent av produkterna som ingår i varukorgen har blivit dyrare jämfört med för ett år sedan. Största ökningen gäller solrosolja (+118%), olivolja (+53%), mjöl (+50%), pasta (+56%) och muffins (+75%). Det är livsmedel som har påverkats av kriget i Ukraina. Bananer från Kanarieöarna har också ökat (+64%) vilket är relaterat till vulkanutbrottet.
Livsmedelskedjan som ökat sina priser mest är Dia & Go (17,1%) där La plaza de Dia (16,2%) och Dia a Dia (+15,2%) sticker ut mest. Även Mercadona (16,1%) ligger bland de som ökat priserna mest.
Alimerka (8,4%), Carrefour Express (8,5%) och BM Urban (8,8%) är de som ökat sina priser minst.
Bland Spaniens nationella livsmedels- kedjor är Alcampo och Supeco de som generellt har de lägsta priserna.