Marbella befinner sig i en mycket intressant utveckling. Jämfört med landet i övrigt kör Marbella i en gräddfil. De närmaste åren kommer stora förändringar att ske mycket tack vare internationella investeringsgrupper. Ett helt industriområde flyttas för att den gamla fiskehamnen La Bajadilla ska bli lyxhamn Av Ola Josefsson

Enligt en färsk studie från EU är Marbella Europas grönaste stad. Bara Norrköping är grönare. Totalt har 578 städer i Europa analyserats av miljöenheten Agencia Europea del Medio Ambiente (EEA).
I Marbella är bara 22,51 procent av kommunens yta täckt av asfalt, betong eller bebyggelse. Bara Norrköping har mindre täckt yta med 21,6 procent.
Det betyder också att risken för översvämningar bedöms vara liten i Marbella. Det kan jämföras med Cádiz som är den stad där risken för översvämningar är störst då hela 86,5 procent av ytan är täckt av asfalt, betong eller bebyggelse.

Marbellas gröna sida är en trevlig nyhet samtidigt som en schweizisk investeringsgrupp går in med pengar för att bygga ett internationellt universitet i området el Pinillo ovanför Marbella centrum. Ett universitet som förhoppningsvis öppnar i september.
Ett förverkligande som har varit på gång länge. Nu blir universitet en verklighet tack vare investeringsgruppen Max Blauenstein. Direktör för finansieringen av projektet är Inés Pedrera. Under de kommande tre åren satsas sju miljoner euro där första åtgärden blir att renovera fastigheten i el Pinillo för att anpassa behoven.

Att Marbella får ett internationellt universitet blir till stort gagn för tusentals studenter vid Bachillerato Internacional som hittills har varit tvungna att söka sig bort från Marbella för att fortsätta sina studier. Att Marbella äntligen får ett universitet gläds även svenskarna åt.
– Universitet har jag drömt om i flera år. Jag minns att jag sa det till mina barn när de var små, att Marbella borde ha sitt eget universitet. Det är många bollar i luften, men färre bollar på marken. Som det ser ut just nu är flera bollar på väg ned.
Orden kommer från Lars Broberg som blir 70 i år. Han är gift med Marbellas borgmästare Angela Muñoz och jobbar i nuläget med olika projekt, det som Lars kallar för ”bollar”.

Lars kom seglande till Solkusten i slutet på 1970-talet. Det skulle egentligen bli grekiska övärlden men han stannade till i Marbella. Något år senare var han tillbaka och startade Wasa Real Estate 1979 tillsammans med brodern Jim. De var först med att köpa lokal i Centro Commercial Plaza i Nueva Andalucia. För några år sedan köptes Jim ut ur företaget och i oktober ifjol såldes Wasa Real Estate till Peter Jacobsen.
– Jag räknar med att trappa ned framöver och inte behöva jobba 15 timmar om dygnet, säger Lars som i stället startade Wasa Consulting. Det känns bra. Peter och jag har jobbat ihop i 20 år så det passade bra att han tog över.
Nu fortsätter Lars med konsultverksamhet och projekt med det nya företaget Wasa Consulting som ligger i samma lokaler, med egen ingång, i Centro Commercial Plaza.

Få kan Marbellaområdet så bra som Lars Broberg. Han menar att vi nått botten, nu kan det bara bli bättre. Så räkna inte med att priserna på bostäder sjunker mer.
– Du kan hitta en lägenhet i Manilva för 35.000 euro. Men aldrig i Marbella. Billigare än vad det är just nu i Marbella blir det aldrig mer.
I början på 1990-talet var det också ekonomisk kris och en fastighetsbubbla som hade spruckit. På bara på några år i mitten på 90-talet tog det fart och bostadspriserna fördubblades.
– Så blir det inte nu. Marknaden är annorlunda, den är större.

Lars Broberg beskriver Marbella som en egen liten stat i Spanien. Som ett Monte Carlo som lever sitt eget liv. Den minst dåliga ekonomin i Spanien finns i Marbella. Om Spanien ger dåliga vibrationer utrikes ger Marbella bra vibrationer. Med nya marknader (läs Ryssland) som öppnat upp sig hålls priserna uppe i Marbella.

Politiken följer Lars på nära håll och poängterar den öppenhet och transparens som råder i Marbella kommun där löner och budget redovisas öppet. Marbella tar sitt ansvar och föregår med gott exempel menar Lars.
– Kraven måste höjas och kontrollen måste bli bättre i Spanien. Jag tror exempelvis inte att arbetslösheten ligger på 26 procent.

Förutom universitet finns det fler spännande projekt. Ovanför A-7:an och tunneln genom San Pedro Alcántara inleds i juni bygget av en boulevard och parkanläggning med minigolfbana, lekparker, uteserveringar och cykelbanor. Även en ishockeyrink med plastis finns med i planerna på området som totalt omfattar 55.000 kvadratmeter. Bakom idén som har fått namnet ”Ett hav av upplevelser” står arkitekten Juan Antonio Fernández.

Upprustningen av den gamla fiskehamnen La Bajadilla har varit en följetong i spalterna de senaste åren. Det beskrivs som ett ”kapitel för sig” bland Marbellas stora projekt. Det finns i nuläget flera intressenter, en av dem är schejk Abdullah bin Nasser Al Thani från Qatar, som har valsat runt i pressen sedan han köpte Málagas fotbollslag för ett par år sedan.

Vad Svenska Magasinet erfar har inte schejken Al-Thani i skrivande stund betalat in vissa avgifter till hamnmyndigheten Agencia Pública de Puertos de Andalucía (APPA) vilket krävs innan utbyggnaden av hamnen kan starta. Schejken fick till och med en böter på 30.000 euro för att en inbetalning inte hade kommit in i tid. Bolaget som ska göra jobbet är NAS Marbella SA och bakom står Nasir Bin Abdullah & Sons SL som enligt tidigare löften ska vara villiga att satsa 84 miljoner euro.

Men det saknas pengar och när projektet kan gå igång är i dagsläget högst osäkert. Enligt en källa som Svenska Magasinet har talat med trodde schejken från Qatar att han hade mer folk bakom sig som ville satsa pengar i projektet. Frågan är om investerarna (läs pengarna) räcker till för att genomföra projektet enligt schejkens förhoppningar.

I skrivande stund var förhandlingarna inne i ett viktigt läge. Den 23 april är satt som ett viktigt datum för att projektering och utbyggnad av hamnen ska kunna komma igång. Det kan inte heller utfärdas byggtillstånd för något lyxhotell så länge inte hamnen är klar. Marken måste konverteras från strand till hamn vilket öppnar dörrarna till att ett lyxhotell kan byggas i anslutning till hamnen.

En utbyggd hamn får konsekvenser som att hela industriområdet La Ermita ovanför La Bajadilla måste flyttas. Troligtvis till området La Serranía norr om köpcentret La Cañada. Det betyder att nära 600 företag med lokaler på ett 34 hektar stort område i La Ermita måste flytta. Att flytta 600 företag görs knappast på en kafferast.
Málaga kommun och tekniska kontoret övervakar hela processen som kommer att ta tio år. Hela miljön runt den nuvarande gamla hamnen La Bajadilla måste förändras för att locka till sig turister. Bland annat ska kommersiella fastigheter liksom bostäder byggas i anslutning till hamnen. En ny företagspark kommer att inhysa det industriområde som måste flyttas. Byggstart blir det förhoppningsvis någon gång under 2014. Tjurfäktningsarenan plaza de toros de Puerto Banús i Nueva Andalucia är ett annat intressant kapitel. Arenan invigdes 1968 med de spanska matadorerna El Cordobés Miguel Márquez och Paco Camino på plats. Sedan året 2000 har inte någon tjurfäktning arrangerats. Anläggningen är privatägd och har under årens lopp bytt ägare. 2001 köptes den av ett holländskt bolag för tre miljoner euro av den tidigare matadoren José Luis Román. 2005 köptes den av byggfirman Salamanca.
Det var spelplats vid Davis Cup-kvartsfinalen i tennis mellan Spanien och Tyskland i juli 2009. Året efter var den en konsert på anläggningen och sedan dess har det inte hänt så mycket mer. Arenan med sitt utmärkta läge står tom och övergiven. I slutet på mars uppgav dagstidningen Diario SUR att anläggningen är till försäljning igen.
De svenska träbroarna och gångdäcken i Marbella har blivit en snackis på Solkusten. Martinsons Träbroar från Västerbotten fick projektet i konkurrens med två tyska företag. Martinsons Träbroar kom med det bästa priset trots att de andra tyska företagen bygger med trä från samma träfabrikör.
Det finns även problem i Marbella. Ett av problemen är fritidshamnen Puerto Banús som har fått ett allt mer skamfilat rykte. Puerto Banús är en privatägd hamn som behöver konkurrens för att rycka upp sig. PB har inte ens septitömning som blir ett krav i samtliga hamnar från den 1 juli. Alla hamnar som säljer bränsle ska även vara mottagare av gratis septitömning.
Nog känns det som att en satsning på området vid den gamla fiskehamnen La Bajadilla ligger rätt i tiden. Ett nytt fräscht hamnområde i den gröna staden Marbella.

Framtiden finns i Marbella. Det menar Stefan Lindwall, som arbetat de senaste 22 åren i Marbella först med byggprojekt och senare som mäklare vid Morback & Lindwall Properties.
– Jag träffade nyligen investerare från Zaragoza och Madrid. Här framkom det tydligt att vi talar om två olika ekonomier när vi nämner Marbella och Spanien. Marbella har en helt annan ekonomi med exponering över hela världen.
– Upptagningsområdet är hela världen. Vi är inte orolig för Marbella, och dess dragningskraft ger svallvågor på hela Costa del Sol.

Försäljningen av lyxvillor i Marbella står emot krisen
Svenskar och andra nordbor är tillsammans med britter, belgare, fransmän, ryssar och araber de nationaliteter som håller igång försäljningen av lyxvillor i Marbella. Det är fyra tusen personer som arbetar med lyxbostäder i främst Marbella, Benahavís och Estepona skriver dagstidningen Diario SUR som i mars månad ägnade ett stort uppslag åt lyxbostäder på Costa del Sol.
Marknaden av lyxbostäder går mycket bra och omsätter 250.000 miljoner euro årligen. Under fjolåret 2012 byggdes 60 nya lyxvillor. Det är främst i La Zagaleta, La Quinta, Guadalmina, Los Monteros och Sierra Blanca som de flesta lyxvillor på minst 350 kvadratmeter på en tomt på totalt 1.500 kvadratmeter ligger.
Du får en lyxvilla för en miljon euro men det finns objekt som kostar upp till 50 miljoner euro. Då ingår eget gym, biograf och inomhuspool.
23 företag är medlemmar i den förening som går under namnet DOM3 och som är specialiserade på att bygga och sälja lyxvillor modell större på Solkusten. Marbella-området är tillsammans med franska Rivieran, den italienska ön Cerdeña och Dubai de ”sockerbitar” som drar till sig rika och kända skriver tidningen.