Cogesa erbjuder de bästa försäkringarna som täcker alla behov. Obegränsad behandlingstid på sjukhus. En skräddarsydd sjukförsäkring. Så står det i annonsen. Men verkligheten är en annan Av Ola Josefsson

Den 20 augusti 2007 tecknade Benny Engström i Los Boliches en sjukförsäkring från försäkringsbolaget Caser Seguros hos den Barcelonabaserade försäkringsmäklaren Cogesa. I oktober fick Benny ett brev på posten med beskedet att försäkringsbolaget bryter kontraktet från nyåret på grund av att Benny överutnyttjat systemet.

Benny Engström är inte ensam. Totalt har tolv skandinaver fått samma besked från försäkringsbolaget Caser, enligt uppgifter till Svenska Magasinet.
– Men vi tror det är fler, säger Benny Engström. Det finns ett mörkertal och i flera fall har bolaget höjt kundens försäkringsavgift efter två år. Nu tänker vi stämma Caser.

För nio månader sedan bröt han lårbenet efter att fallit då han skulle på toaletten mitt i natten. Benny blev opererad och inlagd på sjukhus med vissa komplikationer. Det har blivit flera besök på sjukhuset och läkaren befarar att det kan bli tal om en ny operation.
– Jag kan inte uttala mig om operationen var bra eller inte, eller om det beror på mig, men det var en komplicerad operation. Det var vad läkaren sa.

Den 26 oktober fick Benny en skrivelse där Caser säger upp försäkringen. Orsaken är att han har ”utnyttjat försäkringen för mycket. Du är uppsagd från den 31 december 2009”.
Det är problematiskt för Benny Engström som fortfarande är under behandling.

Miguel Azpeitia Gamazo, Health Manager, på Caser Seguros har undertecknat brevet som Benny Engström mottog i oktober. Han hänvisar till Ley de Contrato de Seguro (artikel 22 Ley 50/1980 8 oktober) som inte har något samband med uppsägningen…

I försäkringsbolaget instruktioner och förklaringar av policyn, som Benny Engström mottog när han tecknade försäkringen står det:
”Nej. Caser kan inte säga upp försäkringen. Detta är en speciell bestämmelse som COGESA och CASER blivit eniga om. Försäkringspolisen (försäkringsbrevet, red. anm.) sägs dock upp om betalningsvillkoren inte följs, eller om den försäkrade ger oriktig information eller undanhåller viktig information”.
I annonsen som varit införd i flera skandinaviska medier på kusten framkommer det klart att ”póliza (försäkringsbrevet, red. anm.) inte kan annullera av oss på grund av medicinska utgifter eller stigande ålder”.

– Betalningen har de dragit automatiskt från mitt bankkonto. Jag har inte gett oriktig information eller undanhållit viktig information. Jag har svarat på samtliga frågor, förklarar Benny Engström.
– Och jag bryter knappast mitt lårben frivilligt…
När Benny tecknade försäkringen så var enda kravet att han inte hade cancer.

Svenska Magasinet når Karin Ingerström som under tre år har arbetat vid Cogesas kundtjänst.

Är det riktigt att bryta ett avtal rakt av?
-´Dessa frågor får jag inte svara på, jag sitter i kundtjänsten, säger Karin Ingeström kort.

Enligt uppgifter som Svenska Magasinet tagit del av har ni brutit försäkringsavtal med flera skandinaver…
-Jo, det stämmer, vi har många skandinaviska kunder…

I oktober fick Benny Engström som är en av era kunder ett brev på posten med beskedet att ni bryter avtalet från nyåret på grund av att han har överutnyttjat systemet. Stämmer det?
-Jag får inte kommentera detta. Dessutom måste du säga till på förhand om det ska komma i tidningen…

Karin Ingerström avslutar samtalet med att hon ska prata med sin chef, Carlos Garceran.
-Han ringer upp dig!

Carlos Garceran har inte ringt upp Svenska Magasinet. Inte heller har vi fått någon kommentar från Miguel Azpeitia Gamazo vid Caser Seguros när vi sökt honom.