Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk
Annons - Svenska magasinet

Kapprustning ger billiga flygbiljetter

Svenska Magasinet i Spanien

Kapprustning ger billiga flygbiljetter

2021-09-08

Spaniens soliga kuster och öar lockar fritids- och nöjesresenärer. När de etablerade flygbolagen blir tvungna att ställa om då affärsresenärerna blir färre kan destinationer som Málaga, Alicante, Palma de Mallorca och Kanarieöarna dra fördelar av detta. Medelhavstrafiken blir ett viktigt framtidssegment alla flygbolag tävlar om. Spanienresenärer får det ännu bättre.


Skicka till en vän

Av Ola Josefsson

Ett smörgåsbord eller tapasbord av flera flygbolag med låga priser att välja på. Fördel Spanien alltså.
- Spanien är ett gynnat land i Europa med en större andel lågprisflygbolag jämfört med andra Medelhavsländer. Spanienresenärer kommer att få det ännu bättre, säger flygexperten Jan Ohlsson till Svenska Magasinet.

Fler flygrörelser
Det positiva från sommaren 2021 är att flygbranschen börjar återhämta sig. En klar signal var antalet flygrörelser vid Málaga flygplats i månadsskiftet juli/augusti. Första helgen i semestermånaden augusti är en barometer för att pejla läget i flygbranschen.

Siffror från spanska luftfartsverket Aena visar 1.640 flygrörelser på Málaga flygplats mellan fredag till söndag (30/7-1/8). Det kan jämföras med 2.017 (2019) eller 1.208 (2020). Årets siffror var 81 procent av den trafik som rapporterades året innan pandemin slog till (2019).
Palma de Mallorca, Alicante och flera andra turistdestinationer visar liknande uppgångar i flygstatistiken för sommaren 2021.

Kapprustning
Pandemin har stöpt om flygmarknad. Med digitala möten blir det färre affärsresenärer. Kapprustningen om fritidsresenärer ökar när etablerade flygbolag som SAS, Finnair, KLM, Lufthansa, Air France och Iberia måste ställa om i en helt ny marknad.

I augusti meddelade SAS att de startar direktflyg mellan Arlanda och Teneriffa samt mellan Göteborg och Gran Canaria. Det betyder att SAS i vinter flyger Stockholm-Las Palmas fyra ggr/veckan, Stockholm-Teneriffa en gång i veckan, Göteborg-Las Palmas en gång i veckan, Köpenhamn-Las Palmas tre ggr/veckan, Köpenhamn-Teneriffa två ggr/veckan samt Oslo-Las Palmas sex ggr/veckan.

Tillsammans med lågprisflygbolag som Ryanair, Norwegian, Easyjet, Norwegian och Vueling är nöjesresandet marknadsandelen att kriga om. Här ligger lågprisbolagen långt före de traditionella bolagen. Nu hårdnar konkurrensen när de traditionella flygbolagen tvingas ställa om. Den heta frågan blir vad flygbiljetten kostar.

Det var något som SAS:s tillträdande vd Anko Van der Werff poängterade i en intervju för Svenska Dagbladet i somras. Konkurrensen från lågprisbolagen blir en avgörande fråga. Det gör att traditionella flygbolag tvingas att närma sig lågprisbolagens affärsmodeller i kampen om fritids– och nöjesresenärerna.

Det är på grund av ett brett affärsresande som SAS har blivit det bolag som de är och omtalat för hög servicenivå. När affärsresandet minskar tvingas bolaget att ställa om och hög servicenivå blir inte en lika viktig faktor på den nya marknaden. För nöjesresenärer handlar det bara om biljettpriset.

Spanienresenärer gynnas
Flygexperten Jan Ohlsson säger att svenskar med anknytning till Spanien blir gynnade när flygmarknaden stöps om.
- Den som har hus och lägenhet i Spanien är gynnad. Det är ett land med många förbindelser. SAS, Ryanair, Norwegian, chartertrafik där en del bara köper flygstolen och spanska Vueling har köpt fler flygplan och tänker expandera ytterligare. Ett bolag att hålla ögonen på är Volotea som ligger i expansionsfasen.

Volotea är ett lågprisflygbolag som är registrerat i Castrillón i Asturien. Bolaget har baser förutom i Spanien även i Italien, Frankrike och Grekland.
- Det är inte helt otroligt att vi får se dem ge sig in på den skandinaviska marknaden, tror Jan Ohlsson.

Fler flygförbindelser mellan Skandinavien och Spanien alltså och ökad tillgänglighet. Och så länge lågprisflygbolagen expanderar hålls priserna nere. Sedan gäller det för resenären att välja billigaste biljetten.
- Konsumenter som väljer olika bolag varje gång och låter priset avgöra, bidrar till låga priser. Motsatsen är monopol med höga priser.

SAS ställer om
För traditionella flygbolag som SAS gäller det nu att ställa om.
- SAS har en hög kostnadsnivå och för många flygplan. Ärkerivalen Norwegian har lägre kostnader. En flygstol på SAS är mycket dyrare att producera än en flygstol på Norwegian. SAS har en del att jobba med.

2003 satsade SAS på eget lågprisflyg Snowflake. Det varade några år. Kan vi se något liknande igen?
- Det kan mycket väl bli så att de satsar på eget lågprisbolag. På något sätt måste kostnaderna ner. SAS kan göra som andra traditionella bolag, Lufthansa, KLM och Iberia som har sina lågprisflygbolag. Air France har sagt att fler Europarutter ska tas över av deras Transavia France framöver. Just nu står SAS och Finnair ensamma i Europa om att inte ha egna lågprisflygbolag.

SAS nya VD Anko Van der Werffs har sin bakgrund inom flygbolaget KLM som har lågprisflygbolaget Transavia. Kan det indikera att något är på gång?
- KLM har ju lagt den verksamheten i Transavia, vilket har varit framgångsrikt. Att Anko Van der Werffs kommer till SAS kan bli starten på ett nytt lågprisflygbolag. Mycket har legat stilla under pandemin. Det är dags för SAS att dra upp nya strukturer och visioner. Transavia har blivit ett lyckat koncept för KLM och de har även köpt upp begagnade flygplan från Norwegian.

Ett annat lågprisflygbolag som är på offensiven är Wizzair. Ett ungerskt bolag med amerikanska intressen och starkt kapital som även finns på Londonbörsen.
- Det är inte otroligt att de ger sig in på marknaden Skandinavien-Spanien.

Norska lågprisflygbolaget Flyr expanderar och i augusti startade linjer till Alicante och Málaga.
- Det är ett flygbolag som växer och flyger med Boeing 737-800 från Norge till Costa Blanca och Costa del Sol. De började med inrikestrafik i Norge och har nu växlat upp med trafik till fritidsdestinationer.

Jan Ohlsson talar om ultrakostnadsbolag som Ryanair. De har ett lågt grundpris för att sedan ta in pengar genom att ta betalt för extratjänster. Norwegian och Easyjet är lite mjukare, har en högre servicenivå jämfört med Ryanair.

Ryanair tycks ha övergett Skavsta som just nu är olönsamt.
- Skavsta måste hitta nya aktörer och i dagsläget ser det inte så ljust ut för flygplatsen. Ryanair väljer Arlanda för att möta konkurrensen från Easyjet.

Jan Ohlsson tror också att flygtrafiken från regionala flygplatser i Sverige fortsätter. Det gäller Västerås och Växjö som Ryanair använder sig av under sommarhalvåret med linjer till Málaga respektive Alicante.
Det är Ryanair och KLM som har använt sig av de regionala flygplatserna Västerås, Linköping och Växjö. Jag tror att vi får se fler lågprisflygbolag som intresserar sig att flyga från mindre flygplatser.

Till slut en fråga som många ställer: När lyfts munskyddskravet ombord?
- I Sverige har BRA på inrikestrafik redan tagit bort munskyddskravet. Det finns även några bolag utrikes som har gjort det. Det är ingen trevlig servicenivå. Och under serveringen får resenären ta av sig det i alla fall.
- Det kan ta ett tag till innan munskyddskravet lyfts. Kanske våren 2022 om inte för många deltavarianter trycker på.
 

Det positiva från sommaren 2021 är att flygbranschen börjar återhämta sig med fler resenärer.

Det positiva från sommaren 2021 är att flygbranschen börjar återhämta sig med fler resenärer.

Spanien är ett gynnat land i Europa med många lågprisflygbolag. Spanienresenärer kommer att få det ännu bättre, säger flygexperten Jan Ohlsson

Spanien är ett gynnat land i Europa med många lågprisflygbolag. Spanienresenärer kommer att få det ännu bättre, säger flygexperten Jan Ohlsson


Mer flygnyheter:
SAS satsar på en modern ny flotta från Stockholm och Köpenhamn. Så gott som samtliga Boeingplan har fasats ut till Norge. Det är i huvudsak Airbus på marknaden till Spanien.

Det rapporteras att Airfrance-KLM börjar se ett svagt ljus i tunneln sedan lyfta reserestriktioner fått fart på flygbokningarna. Det fransk-nederländska bolaget redovisar en minskad förlust för andra kvartalet och ett positivt kassaflöde.

Ryanair höjer trafikprognosen för helåret 2021 och räknar med att flyga mellan 90 och 100 miljoner passagerare under räkenskapsåret som slutar i mars 2022. Den tidigare prognosen var mellan 80 och 100 miljoner passagerare. Föregående år (april 2020 till mars 2021) flög Ryanair totalt 27,5 miljoner passagerare, vilket kan jämföras med rekordåret före då passagerarantalet uppgick till 149 miljoner.

Tyska Lufthansa redovisar minskade förluster och positivt kassaflöde under andra kvartalet. Flygbolaget uppger att kostnaderna har minskats snabbare än beräknat. De hade under perioden sju miljoner passagerare, vilket motsvarar 18 procent av 2019 års nivåer.

Flygplanstillverkaren Airbus, världens största tillverkare av kommersiella jetflygplan, redovisar en rejäl resultatvändning för årets första halvår i takt med att flygplansleveranserna åter tagit fart. Nettovinsten landade på 2,2 miljarder euro under årets sex första månader. Airbus räknar med att leverera 600 flygplan i år.

För första gången på nästan två år redovisar flygplanstillverkaren Boeing vinst. Rörelsevinsten från kärnverksamheten uppgick till 755 miljoner dollar under andra kvartalet. Boeings lönsamhet lyfts av att leveranserna av den tidigare olycksdrabbade modellen 737 Max åter tagit fart samtidigt som efterfrågan på resor ökar i takt med att allt fler vaccineras världen över. Boeing säger nu också att man skrotar planerna på att reducera arbetsstyrkan.

Flygbolagen har även infört nya rutiner för incheckning och nya digitala tjänster ska göra incheckningen snabbare. Flygbolaget SAS införde i somras den digitala servicen SAS Travel Ready Center där resenärer laddar upp relevanta dokument och får dem godkända.
Det gör att du slipper få alla dokumenten granskade manuellt på flygplatsen med risk för långa köer. Det rekommenderas att resenären laddar ner det elektroniska boardingkortet och går direkt till självbetjäningsflöden på flygplatsen. 
Rimligt att lägga en gräddfil för dem som är vaccinerade så att det inte blir proppar i köer. Det måste bli enklare.

KLM återstartade trafiken från Linköping i augusti och senare i höst väntar Växjö. Det öppnar upp porten mot stora världen och Spanien för östgötar och smålänningar. Med ett stopp i Amsterdam tar du dig smidigt vidare till Spanien med KLM/Transavia.

Lågprisflygbolaget Norwegian ökar med totalt 40 rutter till destinationer i Spanien sommarhalvåret 2022 från Danmark, Finland, Norge och Sverige. Det betyder 426 flyg i veckan.
 
Transavia har blivit ett lyckat koncept för KLM och de har även köpt upp begagnade flygplan från Norwegian.

Transavia har blivit ett lyckat koncept för KLM och de har även köpt upp begagnade flygplan från Norwegian.


Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

AKTUELLA TEMPERATURER
© 2021 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 200 000 per månad, över 7 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet i Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255