Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk
Annons - Svenska magasinet

Hälsa: Mera träna hemma!

Annons - Svenska magasinet
Diagonalt benlyft

Diagonalt benlyft

Hälsa: Mera träna hemma!

2021-03-09

Det är viktigt att få lite motion varje dag vilket kan vara svårt just nu i corona tider. Här kommer några övningar som är lätta att göra hemma. Träningsmatta rekommenderas för golvövningar för att undvika skador från hårda golv. Och öppna så många fönster som du bara kan för att få in frisk luft om du inte har möjlighet att hålla till utomhus.


Skicka till en vän

Av Victoria Walter

Övningar på golvet

Diagonalt benlyft
Stå på händer och knän på träningsmattan. Spänn stora sätesmuskeln och lyft ett ben rakt upp i luften. Håll benet rakt och gör en diagonal rörelse där du nuddar golvet på andra sidan av de böjda benet. Repetera under 30 sekunder och sedan gör samma med andra benet. Denna övning är utmärkt för höft och sätesmusklerna.

Nudda benen
Ligg på träningsmattan med böjda knän och fötterna på mattan. Håll benen i axelbredd från varandra och armarna utsträckta framför dig. Använd magmusklerna för att lyfta upp kroppen och nå fram till benen med armarna. Ännu bättre om du kan fortsätta rörelsen en liten bit till mellan benen. Repetera under 20 sekunder. Övningen stärker magmusklerna. 

Ben växling
Ligg på träningsmattan och håll upp huvudet med nackmusklerna. Lyft upp båda ben, håll dem raka och gör växlande rörelser upp och ner utan att nudda golvet. Försök att ha magmusklerna spända under övningen. Kör i 40 sekunder. Bra övning för att stärka magmusklerna. 

Stående övningar
Nudda tårna
Stå upp med benen separat, en axelbredd från varandra. Ha armarna utsträckta åt sidorna. Flytta din vikt åt ena sida, böj knäet och luta dig ner med ryggen neutral och försök att nå foten med motsatt utsträckt arm. Håll det andra benet rakt. Repetera på andra sidan och gör övningen i 30 sekunder. Denna övning tränar lår och ben.

Squats eller knäböj
Stå med benen i axelbredd från varandra. Böj knäna och ha höften pekande bakåt medans stora sätesmuskeln är spänd. Tänk att du sätter dig på en låg pall, nästan. Ryggen ska vara rak. Håll positionen under några sekunder och kom upp igen. Repetera under 20 sekunder. Övningen hjälper till att stärka benmuskler och rumpa

Världen runt
Stå rak med armarna efter sidorna. Sträck armarna rakt upp och gör en rörelse ner efter sidan, tänk som att du ritar en jordglob med händerna. Öva under 30 sekunder. Denna övning är utmärkt för axlarna och armmusklerna.
 
Svenska Magasinet i Spanien
Squats eller knäböj

Squats eller knäböj

Nudda benen

Nudda benen




Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Vittsjö
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Annons - Svenska magasinet
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2021 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 200 000 per månad, över 7 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet i Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255