Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk
Annons - Svenska magasinet

Så ska turismen räddas

Annons - Svenska magasinet
Under fjolåret passerades 13-miljonerstrecket i antalet turister på Costa del Sol

Under fjolåret passerades 13-miljonerstrecket i antalet turister på Costa del Sol

Så ska turismen räddas

2020-06-09 00:00:00

Vi har en svår, hård och brutal väg framför oss. Men det finns en väg ut, det finns ett ljus i slutet på tunneln, ett ljus turistsektorn febrilt spanar efter. Ännu kan vi inte se skadorna som Covid-19 har orsakat på turistsektorn på Costa del Sol. Under perioden 15 mars till 30 juni talas det om fyra miljoner förlorade turister och fyra miljarder euro i uteblivna inkomster. Hur ska detta vändas?


Version för utskrift Skicka till en vän

Av Ola Josefsson

Tiderna har verkligen förändrats. Vi backar bandet till 1960-talet och 1970-talets början. Vi befinner hos på hotell Tropicana i La Carihuela, Torremolinos. Det är livets glada dagar.
Charterturismens vagga på Solkusten. Det är billigt, gästvänligt och tryggt. Svenskarna lär sig att älska Spanien. Och för spanjorerna står kulturkrockarna på rad.

Som de bikiniklädda nordiska blonda kvinnorna vid poolkanten på hotell Tropicana. Sockerbiten i det nya spanska kulturlivet som gjorde att spanska män lämnade inlandsbyar för att ta sig till Tropicana och titta in. Stämde det som de hade hört? Jo, visst var det så.
Jag tänker på det när jag går förbi Tropicana. Och jämför det med vårens stängda Spanien. Ett coronavirus som tar sig in över nationsgränser och varken bryr sig om människoliv eller ödelagda arbetstillfällen.

Varumärket Costa del Sol
Att turismen sedan 1960-talet har varit viktig för Solkusten vet de flesta. Men vi har aldrig blivit så påminda om det som under Covid-19-pandemin. För provinsen Málaga och Costa del Sol och systerkusten Costa Tropical är turistsektorn den näringsgren som cashar in pengar till BNP. Den genererar flest jobb, lockar flest investeringar och är klar etta när varumärket Costa del Sol ska spridas ute i världen.
Turister från utlandet fyller restauranger, semesterbostäder, golfbanor och får hyrbilsfirmor att gå upp i varv. En verksamhet som genererar jobb till mäklare, byggare och så många fler branscher. Den som har varit här som turist gör sedan slag i saken, köper semesterbostad och kanske flyttar hit.

Konsekvenser
Så nu har vi en svår och brutal väg framför oss. En del kommer att falla och har redan gjort det. Alla spanar vi efter ljuset i tunneln och gör det bästa möjliga av situationen. Pessimismens avtrappning har inletts.
Samtidigt som vi kämpar mot en global pandemi kämpar vi mot sociala och ekonomiska konsekvenser. Och läget kan förändras från vecka till vecka.

Turistmyndigheten vidtar en rad åtgärder och sätter upp mål för att få igång en död marknad. Samtidigt är de är bakbundna av beslut på central nivå i Spanien.
Det har även gått politik i ämnet. Vissa undrar vilka kriterier som gäller i regeringens avtrappningsfaser. Som när Kanarieöarna kunde gå in i fas 1 och inte provinserna Málaga och Granada. Att det regionala partiet Coalición Canaria stöder centralregeringen ger fördelar med utökade lagstadgade permitteringar något som Andalusien inte får i samma utsträckning.
Det nationalistiska partiet PNV i Baskien ingår också i Sánchezregeringens vänkrets och det ger fördelar med fri passage över provinsgränser något som Andalusien inte fick praktisera.

Turistmyndigheterna har spånat på idéer genom att skicka ut 3.000 frågor till cirka 500 företag inom turistsektorn. Svaren ska bli ett underlag till att gå vidare för att senare locka potentiella resenärer från Skandinavien, Frankrike, Tyskland, Storbritannien och övriga länder. Den nationella marknaden i sommar kommer att prioriteras liksom säkerheten och projektet med att göra Costa del Sol till en destination ”Covid-Free”.

Motorn i bilen
Pilar Martínez bevakar turismen för provinsens största dagstidning Diario SUR. I en artikel nyligen beskrev hon turismen som motorn som drar bilen, skapar arbetstillfällen och tillväxt.
Så i mars månad stängdes plötsligt en hel bransch (eller läs: fabrik). Det har tidigare aldrig hänt. Och turistindustrin är inte som vilken fabrik som helst. Det är inte bara till att sätta nyckeln i låset, öppna upp, sätta igång produktionen och börja fakturera.

Råvaran som tillåter produktion i denna industri är turister och resenärer. Då krävs det fri passage och rörlighet, och inte förbud som begränsar folks resande.

När Sánchezregeringen sent omsider beslutade sig för att införa en påtvingad karantän för inresande var det en kalldusch för hotell, restauranger, strandbarer, resebyråer, hyrbilsföretag, shopping och golfbanor.
EU-kommissionen var ute tidigt och pressade på om öppna gränser och säkra turistkorridorer i Europa. Det är så EU fungerar. De fyra friheterna: varor, kapital, tjänster – och människor. Fyra hörnpelare som den europeiska unionen vilar på.

Konkurrenskraftig
Kom ihåg att Spanien fram till Covid-19-pandemins utbrott under två års tid var den mest konkurrenskraftiga turistdestinationen i världen efter Frankrike och före supermakten USA. Det var Spaniens bästa ögonblick i historien.
Så plötsligt bromsade allt in. En tvärnit. På grund av ett virus som inte stoppar vid gränsen. Som varken bryr sig om att visa passet eller söka visum eller uppehållstillstånd.

Under fjolåret omsatte turistnäringen på Solkusten 14,4 miljarder euro. En drivkraft som bidrog till arbetstillfällen för 173.795 familjer, indirekt för 104.700 familjer samt för ytterligare 72.200 familjer. En stor del av dessa har nu förlorat sin försörjning.
Under fjolåret passerades 13-miljonerstrecket i antalet turister som lade 26,3 miljoner övernattningar på kustens 400.000 bäddar vid hotell, vandrarhem och turistlägenheter. Den genomsnittliga inkomsten per rum var 73 euro, vilket var högre än genomsnittet för Spanien (61,25) och Andalusien (58,7).
Och gästerna var nöjda. Det Index som mäter resenärernas betyg på semestern hamnade på 8,87 på skalan som sträcker sig till 10.

Costa del Sol är en destination som har varit öppen 365 dagar om året. Utom i hotellsektorn där cirka 20 procent av anläggningarna stänger varje vinter. I samband med förbättringar och renoveringar. De senaste åren har det investerats hundratals miljoner euro i hotellanläggningarna som inför högsäsongen 2020 var i topptrim.

Flygplatsen
Turismen är också bränslet som får hjulen på Málaga flygplats att snurra. Kustens storflygplats är inkörsporten för internationella besökare till Andalusien. Ifjol när flygplatsen firade 100 år var det 20 miljoner resenärer som passerade terminalerna. Den förbinder Solkusten med 150 destinationer i världen.
Utmärkta kommunikationer bidrar att investerare får upp ögonen. Företag lockas till platsen och produktion startas upp.

När det kommer till konkurrenskraft var Málaga ifjol den tredje provinsen med flest resenärer i Spanien efter Barcelona och Balearerna. Och den fjärde som växte mest i procentenheter efter Lugo, Huelva och Granada.

Före Covid-19-pandemins utbrott fanns det 13.400 företag registrerade på Solkusten med kopplingar till turismen. Enbart när det gäller hotell och restaurang var det 9.755 företag. Hur många av dessa som finns kvar i höst återstår att se.

Ser vi till ett större perspektiv så bidrog turismen i Andalusien till 13 procent av samtliga arbetstillfällen, i verkliga tal 430.000. Turismen stod för 14 procent av regionens BNP med 22.8 miljarder euro. 32 miljoner turister besökte Andalusien ifjol.
För hela Spanien stod turismen för 14,3 procent av landets BNP vilket motsvarade 176 miljarder euro vilket gör att turismen omsätter mer än byggsektorn exempelvis. 2,8 miljoner arbetstillfällen skapades eller 14,6 procent av den totala sysselsättningen.

Virtuellt möte
Så hur ska turistnäringen på Solkusten komma på fötter igen? Tillsammans med 500 lyssnade jag på ett virtuellt möte på nätet som tidningen Diario SUR organiserade med Pilar Martínez som moderator.
Flera tunga namn från kusten deltog som Javier Frutos, president för hotellföreningen, Manuel Villafaina, president för strandföretagarna, Luis Callejón, president för hotellföretagarna, Carlos Pérez Lanzac, president för turistlägenheternas sammanslutning AVVA och José Luque, chef för hotellgruppen Fuerte Group Hotels.

Rejäla utmaningar väntar som följer i coronakrisens spår. Turistsektorn är besviken för att inte regeringen har lyssnat på dem. Även deras röst ska höras när regeringen tar beslut om avtrappningsfaserna.
Costa del Sol och Costa Tropical har trampat vatten och hamnat på efterkälken från avtrappningsfas 1. När övriga Andalusien har fått grönt ljusa att gå över i nästa fas har dessa två kuster fått vänta ytterligare en vecka. Det har skapat förseningar, osäkerhet men även dålig PR utåt sett.

Rent generellt är turistnäringen pessimistisk. Covid-19-pandemins utbrott kom vid en mycket känslig tid, bara några veckor före påskhelgen, då högsängen startar. Luis Callejón vid hotellföretagarnas intresseförening, menar också att den ständiga osäkerheten med otydliga uttalanden försvårar för branschen att trycka på startknappen.
Förbudet att resa mellan provinser beräknades vara kvar några veckor in i juni månad. Och utrikesturister väntas först i juli.

Ingen normal sommar
Det blir ingen normal sommar i år. Pessimisterna tror inte på någon normal situation förrän till påsken 2021. En fjärdedel av hotellen på Costa del Sol kanske inte ens öppnar sommaren 2020.

José Luque, chef för hotellgruppen Fuerte Group Hotels, betonar behovet av ett samarbete mellan stat och näringsliv. Det är för stora grupper människor som riskerar att slåss ut i samband med arbetslöshet. Vi kommer inte hur denna kris om det inte blir ett samarbete mellan det offentliga och privata, menar Luque.

Hotellgruppen Fuerte tänker inte medverka i någon avtrappningsfas. I stället öppnar de först när det normala livet har återkommit, den 3 juli.
-Så länge det inte finns några turister från utlandet håller vi stängt. 65 procent av våra klienter är utländska turister, säger José Luque.

Det är inte bara hotell som fortsatt väljer att hålla stängt så länge de utländska turisterna lyser med sin frånvaro. Så är det även med vissa restauranger. Med en begränsad kapacitet på 50 procent av beläggningen blir förluster än än om de väljer att hålla stängt.

Strandrestauranger är beroende av öppna stränder. Hela Solkusten lever upp under sommaren med badturister som väller in från Europas alla hörn.
Från turistsektorn betonar de behovet av riktade annonskampanjer som betonar kusten som ett säkert resmål. Karantänkrav för inresande riskerar skapa oro och bekymmer. Därför måste turisternas förtroende för Costa del Sol återställas.

Motstridig spansk politik tvingar fram förändringar inom resor
Det tog bara ett dygn efter att den franske ministern Elisabeth Borne avrått sina landsmän från att resa till Spanien i sommar på grund av Sánchezregeringens motstridiga uppgifter så kom ett förtydligande från den spanska regeringen.
Utländska turister välkomnas till Spanien från den 1 juli och kravet på karantän slopas. Det var Spaniens vice regeringschefer Teresa Ribera och Nadia Calviño som kom med beskedet som även utrikesministern Arancha González Laya var snabbt ute och berättade om på Twitter, att ”Spanien gradvis kommer att öppna upp för turister i juli månad och att karantänkravet på 14 dagar slopas”.
Säkerhetskontroller för inkommande turister till Spanien i juli kommer att byggas ut med att kroppstemperaturen tas på samtliga inresande.
Omkring 90.000 svenskar har en eller annan anknytning till Spanien varav 35.000 till Costa del Sol. Förutom de som är bosatta i Spanien finns det tiotusentals svenskar som äger en semesterbostad i landet och som brukar utnyttja den under ledigheten på sommaren. När dessa kan resa till Spanien är i dagsläget svårt att säga. Det talas om juli men något exakt datum finns inte.
Svenska Utrikesdepartementet gick den 13 maj ut med beslutet att förlänga avrådan från utlandsresor till alla länder fram till den 15 juli.
Spaniens turistminister Reyes Maroto sa också under måndagen att karantänen för utlänningar lyfts bort den dag när det nationella nödläget upphör. Det skulle i så fall betyda den 7 juni om inte Sánchezregeringen förlänger det en sjätte gång.
Sánchezregeringen gör alltså en u-sväng jämfört med tidigare och välkomnar turister redan i sommar. Tidigare har det spekulerats i att turister först skulle välkomnas i höst.
Ett stängt Spanien riskerade att hamna på efterkälken. Italien öppnade 3 juni, Frankrike i mitten på juni och sedan följer Grekland. 75 procent av hotellen på Algarvekusten i Portugal öppnar i juni. I juli väntas samtliga hotell vara öppna på Portugals egen Solkust.
Det var den 24 maj som den franska ministern Elisabeth Borne avrådde sina landsmän att resa till Spanien i sommar på grund av de ”motstridiga” åtgärderna från den spanska regeringen.
- Spanien pratar om att öppna gränsen samtidigt som landet har antagit regler för personer som kommer med flyg att de ska placeras i karantän. Det är motsägelsefull, sa den franska ministern.
Turistsektorn i Spanien gläds åt att beskedet har kommit och att en del av högsäsongen inom turistnäringen kan räddas. Det är goda nyheter även om det borde ha kommunicerats tidigare hur planen inför sommaren var, säger branschfolk inom turism.
 

Costa del Sol är normalt en destination som är öppen 365 dagar om året.

Costa del Sol är normalt en destination som är öppen 365 dagar om året.

Under perioden 15 mars till 30 juni talas det om fyra miljoner förlorade turister och fyra miljarder euro i uteblivna inkomster. Hur ska detta vändas?

Under perioden 15 mars till 30 juni talas det om fyra miljoner förlorade turister och fyra miljarder euro i uteblivna inkomster. Hur ska detta vändas?

Ljust, soligt, öppet och glatt. Det kännetecknar Spanien sedan 1960-talet.

Ljust, soligt, öppet och glatt. Det kännetecknar Spanien sedan 1960-talet.

Svenska Magasinet i Spanien


Playa San Cristobal i Almuñécar en helt vanlig sommardag. Men i år väntar en annorlunda sommar.

Playa San Cristobal i Almuñécar en helt vanlig sommardag. Men i år väntar en annorlunda sommar.


Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Vittsjö
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2020 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255