Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk
Annons - Svenska magasinet

Sverige eller Spanien – vem är bäst på spelskatt?

Annons - Svenska magasinet
Svenska Magasinet i Spanien

Sverige eller Spanien – vem är bäst på spelskatt?

2020-03-12 00:00:00

De senaste tio åren har det skett en reglering av Europas spelmarknader. Spanien var relativt tidigt ute, när de redan år 2012 bestämde sig för att införa ett licenssystem för spelbolag som verkar på den spanska marknaden. För Sverige tog det ytterligare ett par år att ta steget, och en sak är säker – det har lett till ett fint tillskott i de respektive ländernas skattekistor.


Version för utskrift Skicka till en vän

Spanien började redan för tolv år sedan prata om att reglera den lokala spelmarknaden, för att dels få mer kontroll över oseriösa aktörer, dels för att skydda konsumenterna. Men också för att få del av eventuella vinster. År 2012 gjorde man slag i saken och införde ett licenssystem för privata spelanordnare som verkade mot den spanska marknaden. Spelbolagen tvingades plötsligt att ansöka om licenser för att få syssla med betting, kasinospel och exempelvis poker på internet. Licensen innebar också att flera bolag var tvungna att plocka ned icke godkända spel från sina sajter. De webbsidor som var kopplade till bolag utan spansk licens blockerades helt och hållet.
 
Ett problem med den tidigare oreglerade marknaden var att spelbolag kunde verka utanför EU:s gränser, på exempelvis Malta eller Gibraltar, och på så vis undvika olika lagar och regler. Exempelvis kunde man låta bli att betala skatt på sina vinster. Efter att regleringen gick igenom tvingades alla licensierade spelbolag att betala skatt på sina vinster. Skatten var satt till 25 procent, men år 2018 valde regeringen att sänka skatten till 20 procent för att ge nytt syre till den spanska spelmarknaden. Tanken var att det skulle skapa ett större intresse för att ansöka om spellicens. 
 
Den spanska spelmarknaden omsatte år 2017 över 650 miljoner dollar, alltså 6,1 miljarder svenska kronor. Det följande året ökade omsättningen på spelmarknaden med cirka 25 procent, men ökningen trappades av en del år 2019. Detta sägs vara anledningen till att den spanska regeringen valde att sänka skatten på spelvinster.
Svenska Magasinet i Spanien



Hårdare regler för reklam i Sverige

Om vi istället skiftar blicken norröver och tittar på Sverige och den svenska spelmarknaden en stund, kan vi se att svenska online casinon fortsätter att blomstra och har blomstrat sedan decennier tillbaka. Men även Sverige led av problem med att oreglerade spelbolag dominerade scenen. För ett drygt år sedan, den 1 januari 2019, tog regeringen tjuren vid hornen och följde Spaniens exempel och införde en reglerad spelmarknad. Spelbolag som verkade på den svenska marknaden behövde alltså ansöka om svensk spellicens. 
 
Med licensen medföljde vissa regler. En viktig aspekt var marknadsföringen. Om spelreklam tidigare totalt dominerat det sociala rummet, så ställdes det nu krav på betydligt mer måttfullhet. Man fick numera inte vara för invasiv i sin marknadsföring, man fick inte lova att vinstchansen var större än den är, och man fick heller inte ge kunderna gratiserbjudanden utöver inför ett första spel, alltså en så kallad välkomstbonus. 
 
En annan viktig del av det nya licenssystemet var konsumentskyddet. Då spelberoende varit ett växande samhällsproblem sedan ett bra tag tillbaka, valde regeringen här att ta i med hårdhandskarna och införde tjänsten spelpaus.nu. Det är en sajt på vilken kunder kan anmäla sig, och på så vis automatiskt stängas av från alla spelsajter man är ansluten till. Tjänsten blev direkt omåttligt populär och i mars 2020 hade 49 000 svenskar anslutit sig till spelpaus.
 
För staten var även skattefrågan en viktig del. När spelbolag var stationerade utanför EU kunde de undvika svenska skattelagar och på så vis låta bli att betala skatt på sina vinster. Istället fick kunden, alltså spelaren, betala skatt på vinsterna. I och med den nya spellagen tvingas licensierade spelbolag betala 18 procent skatt på sina vinster. Något som medförde rejält klirr i den svenska statskassan. Skatteintäkterna var dubbelt så höga som regeringens prognos. De första sex månaderna 2019 (alltså efter den nya skattelagens inträde) var skatteintäkterna 1,84 miljarder svenska kronor, och man hade alltså fått in på ett halvår vad man räknat med på hela året.



Minskad vinst för spelbolagen

För spelbolagen då, hur har det nya licenssystemet påverkat dem? Självklart är den nya skattekostnaden sur, och flera bolag uppger kraftigt minskade vinster. Dessutom har flera aktörer drabbats av böter från Spelinspektionen. Exempelvis straffades Betsson med böter på 19 miljoner kronor på grund av att man inte följt reglerna för bonusregler. Så det finns nog risk att vi ser en del nedlagda bolag framöver, då man anser att vinsterna är för små för att det ska vara lönsamt.
 
Dock kan ändå branschen i sin helhet glädjas. Under det första året med den nya spellagsstiftningen omsatte den svenska spelmarknaden 24,8 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från Spelinspektionen. Det innebär en ökning på 1,4 miljarder från året innan, då marknaden fortfarande var oreglerad. Dock kan siffrorna vara något missvisande, då de uppskattningar av omsättningen hos de oreglerade spelbolagen troligtvis var för låga. Men man kan nog ändå räkna med att en reglering av marknaden ändå varit gynnsam för de aktörer som numera har spellicens. I dagsläget har 96 bolag tilldelats spellicens, varav 70 av dessa har licens för onlinespel och vadhållning.
 
Så frågan är om Sverige ska gå samma väg som Spanien och sänka skattebördan för spelbolagen och på så vis behålla aktörerna på spelplanen. Eller om det istället är Spanien som ska lära sig av Sverige, hur man på bästa sätt kan maxa sina skatteintäkter.
 
Svenska Magasinet i Spanien

Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Vittsjö
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2020 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255