Närodlat och närproducerat. Vi är alltfler som föredrar bra kvalitet på våra råvaror. Provinsen Málaga och Costa del Sol har blivit ett resmål även för den mest kräsne och inbitne matturisten. Det är inte bara sol, strand och golf som lockar. Nu drar även restaurang- och tapaslivet. Vilket inte minst den fjärde upplagan av matguiden 2020 är ett tecken på. Av Ola Josefsson

Presentationen av matguiden ”Quién es quién en la gastronomía de Málaga 2020”,

Vem är vem i Málagas gastronomi 2020, har blivit en återkommande högtidsstund för oss matglada på Solkusten. Guiden är en referens i krogvärlden och en utsökt hjälp. Det är en levande guide som får munnen att vattnas, gomseglet att svaja samtidigt som den hjälper restaurangnäringen att växa.
I slutet på 2019 kom den fjärde guiden sedan starten när över 300 personer från restaurangnäringen var inbjudna till Anantara Villa Padierna Palace i Benahavís.

Tidigare reste folk till kusten för sol och bad. Nu är Costa del Sol även ett resmål för den kräsne gourméturisten. Professionalismen ökar bland både restaurangägare, restauratörer och producenter på kusten som har flera Michelinkrogar.
Eller som Benahavís borgmästare José Antonio Mena mycket riktigt påtalade vid presentationen:
– Gastronomin har blivit en grundpelare i vår ekonomi.

Annons

Få känner till uppsvinget inom utbudet och krogvärlden på Costa del Sol som Enrique Bellver, vin- och matkritiker på provinsens största dagstidning Diario SUR. I omkring 30 års tid har han följt utvecklingen på nära håll och är även den som har recenserat 325 restauranger och tapasbarer som finns med i guiden.
– Jag får ofta frågan vad som händer i Málaga när jag är ute och reser. Jag brukar svara med att vi jobbar med lokala produkter och att det fungerar vilket har gjort Málaga och Costa del Sol till ett riktmärke utanför provinsen, säger Enrique Bellver.
Kreativa, klassiska restauranger, kött, fisk och skaldjur, gourmé och tapas gör Málaga till något universellt. Guiden har också plats för cocktails, gourmetprodukter, viner och annat som fungerar som ett fönster till det Andalusiska köket.

Närodlat, närproducerat. Du har säkert hört nyckelorden som basuneras ut i dessa dagar när allt ska vara klimatanpassat. Därför känns det bra att kunna ta till sig de lokala produkterna som erbjuds och samtidigt stötta det lokala näringslivet.
Det gäller även vin. Vi har ett fantastiskt utbud av utmärkta lokala viner så det finns ingen anledning att importera flaskor från andra sidan jordklotet. Vinälskarna dricker gärna Pinot Noir från Frankrike och Bourgogne men har vi provat Pinot Noir 2016 från Cortijo Los Aguilares i Ronda så är vi så nöjda, så nöjda.

Myndigheterna har förstått det viktiga med att bredda utbudet inom turism. Satsningen med Sabar a Málaga, En smak av Málaga, som provinsstyrelsen ligger bakom är en av de bästa sakerna som hänt. Lokala producenter med den blå stämpeln ”Sabor a Málaga” har sporrat dem att hela tiden bli bättre. Tävlingar och utmärkelser har bidragit. Numera tittar jag efter produkter som har den blå stämpeln som står för närodlat, närproducerad högsta kvalitet.
– Det har blivit ett kännetecken. Vårt mål har inte bara varit att allmänheten ska känna till produkterna utan även att producenterna ska få sina produkter sålda, säger Juan Carlos Maldonado, vice president i provinsstyrelsen.

Många har bidragit till de steg som provinsens gastronomi har tagit de senaste 20 åren. Restaurangskolorna har gjort sitt jobb. Därför var det mycket glädjande när Rafael de la Fuente, tidigare direktör vid restaurangskolorna Los Monteros och La Cónsula uppmärksammades med utmärkelse. Många av oss känner till Rafael sedan flera år tillbaka eftersom han pratar svenska. Nu fick han en utmärkelse för sin långa karriär, sitt engagemang för att bidra till gästfrihet och glädje.
– Det var den bästa julklappen. Mycket trevligt. Det finns mängder av talanger i Málaga, sa Rafael de la Fuente och tillade på svenska:
– Vad kul att svensk media bevakar evenemanget. Jag känner stor kärlek till Sverige och svenskarna på kusten.

Flera andra är värda att nämna som Bruno och Giusepinna Filiponne (Da Bruno) som i 25 år har varit en klar lysande stjärna inom krogvärlden på kusten. Liksom Sarmiento i Casares, La Deriva i Málaga och Paco Roncero från Málaga med två Michelinstjärnor med sin restaurang i Madrid och nyligen öppnade O by Paco Roncero.

När vi är inne på ämnet Michelinkrogar kan vi inte undgå att nämna de utnämningar som blev offentliga i november 2019. Två Michelinstjärnor till Marcos Granda (Skina) och Benito Gómez (Bardal) samt en stjärna vardera till Diego Gallegos (Sollo) och Juanjo Carmona (El Lago).
En annan utmärkelse som inte har gått obemärkt förbi är den som gick till Javier Hernández vid restaurangen på Candado Golf. Hernández gör nämligen den bästa ”ensaladilla rusa” (rysk sallad) i Spanien. Utmärkelsen delades ut vid den ansedda matfestivalen San Sebastián Gastronomika. Det är bara att ta en sväng förbi Candado-banan som ligger i den östra utkanten av Málaga, gå några hål och prova deras ryska sallad.

Det finns många solskenshistorier när det gäller restaurangnäringen på kusten. En av de främsta må tillhöra Los Mellizos som i december invigde sin åttonde restaurang på kusten.
På 1970-talet startade Pepe Montes och Loli Montero, föräldrar till de nuvarande ägarna, det lilla matstället Casa Pascual i La Malagueta, Málaga. Fisk och dagens meny för 19 pesetas.
För de pengar de fick efter att området skulle exproprieras flyttade de till Nerja och startade en restaurang. Men 1979 blev det Benalmádena och strandbaren chiringuito Saint Tropez och en fiskaffär med namnet Los Mellizos som bröderna Ramón och Florencio fortfarande är engagerade i.
Nu har det blivit åtta restauranger utmed kusten som under högsäsong sysselsätter upp emot 300 personer.
Den åttonde restaurangen öppnade i december i stadsdelen Soho i Málaga vid hörnet calle Tomás Heredia och Martínez Campos. De övriga ligger på calle Sancha de Lara 7 i Málaga samt i Torremolinos (Casa Juan, La Carihuela), tre i Benalmádena (Saint Tropez, Puerto Marina och Pescadería, Arroyo de la Miel), en i Marbella (paseo marítimo) och en i Fuengirola (calle Miguel de Cervantes).

För övrigt håller Soho i Málaga att bli mycket intressant för de matglada. Antonio Banderas teater Soho och kvarteren runt omkring lockar som aldrig förr. Här ligger Tercer Acto som samarbetar med gamla klassiska El Pimpi, italienska specialiteter finns på La Dispensa, vi ostälskare trivs på Picnik Artisan Food på calle Vendeja 11 och så glömmer vi inte bort cocktailbaren Cobalto 15 som ligger i en vindsvåning på calle Casas de Campos 15.

En smak av Málaga
En av de främsta satsningarna som slagit väl ut är provinsstyrelsens projekt Sabor a Málaga, En smak av Málaga. Projektet syftar till att mindre lokala företag som har funnits på en specifik och liten marknad ska ta språnget och positionera sig som en internationell produkt.

I december hölls ännu en upplaga av matmarknaden Gran Feria Sabor a Málaga i Paseo del Parque mitt emot hamnen. Matmarknaderna med lokala produkter som presenteras inför besökare och turister turnerar runt på olika platser på Costa del Sol. Den som hålls i Málaga är störst av dem alla och i december fanns inte mindre än 119 lokala producenter från 43 kommuner med bland utställarna. Med allt från korv, ost, kryddor, olivolja till närproducerade viner som besökarna får gratisprover av.
I auditoriet Eduardo Ocón mitt i parken ovanför hamnen hölls presentationer och matlagningstips. Totalt ett 40-tal aktiviteter med matlagning av några av provinsens främsta kockar och ett forum som hölls sista dagen.

Vi blir allt fler som uppskattar närodlat och närproducerat. Det äkta, genuina och okomplicerade. Det smakas och provas på marknaderna. Och vi går hem med välfyllda kassar av nyinköpt ost, olivolja, kryddor och vin.
För producenterna i provinsen har satsningen med En smak av Málaga slagit väl ut. Miguel López som är ägare till La Tradición i Arriate gick med för fem år sedan.
– Satsningen är ett mycket viktigt stöd för den småskaliga jordbruksnäringen. Den sätter små lokala företag och produkter på kartan och gör oss kända. Det blir en bra marknadsföring då både invånare som turister hittar oss här.
En annan av utställarna menar att marknaden fungerar som en öppnare mot hela Spanien och Europa.
– Vårt hantverk går hem hos många tillfälliga besökare och numera exporterar vi både till Japan, Storbritannien och Frankrike, säger Javier González vid La Competeña som producerar torkad frukt och russin.

Presidenten vid provinsstyrelsen Diputación, Francis Salado, belyste en annan viktig punkt vid invigningen av matmarknaden.
– Det är ett stort antalet producenter vilket belyser styrkan och mångfalden i vår livsmedelssektor. Det är mindre lokala företag som spelar en viktig roll i den ekonomiska utvecklingen i små inlandskommuner och i kampen mot utflyttningen.
Även restaurangnäringen på kusten har börjat i allt högre grad att prioritera lokala produkter i sitt utbud.
Läs mer på: saboramalaga.es

Tipset
Nyligen hölls det första spanska mästerskapet i Ostburgare. Och Toro Burger Lounge som ligger i Marbella vann tävlingen som avgjordes i Madrid.
Hamburgare är vanligtvis inte min favorit. Men KGB i Málaga som gör en hamburgare på rabo de toro, det vill säga oxsvans, är gott någon gång ibland. Och då gärna med ett glas vin till. Kanske inte så vanligt att dricka vin till hamburgare men till en rabo-de-toro-hamburgare passar det.
När det första spanska mästerskapet i ostburgare, cheeseburguer eller hamburguesa de queso nyligen avgjordes i Madrid vann Toro Burger Lounge i Marbella med sin Maya burger.
Den består av brödet TORO, Baconesa (en blandning av bacon och majonnäs), 100 procent nötkött (30% fett), gul lök stekt i brun farinsocker, två rostade baconskivor, hemmagjord mjukost och cheddar Président Profesional och som avslut Estrella Galicia 1906.

MER OM VIN HITTAR DU HÄR:

Vacker av vin och resveratrol
Vin från Manilva och Mallorca
Vin motverkar förkyning
Snyggare och charmigare av vin
Rödvin förbränner fettceller
Vintips: Hjälper dig att gå ned i vikt