Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk

Dricksa i Spanien – hur fungerar det?

Annons - Svenska magasinet

 Dricksa i Spanien – hur fungerar det?

Dricksa i Spanien – hur fungerar det?

2019-06-11

Dricks, Baksheesh, tip, yapa och propina. Att ge en extra slant till servitören är en självklarhet för många av oss om servicen, maten eller drycken varit bra. Kontanter slussas ut och allt fler köp görs med kort eller app vilket gör att dricksen minskar. Är dess dagar räknade?


Version för utskrift Skicka till en vän

Av Ola Josefsson

Kungliga spanska akademin RAE (Real Academia Española) beskriver det som ”en gåva utöver det överenskomna priset och ett tecken på tillfredsställelse som ges på grund av någon tjänst”. Det kastilianska ordet för dricks, propina, kommer från latinet ”propinãre”, att ”dricka för hälsan för en annan”. Man gav helt enkelt något i ett glas som honorär.

Idag är seden att ge dricks väl inarbetat på vissa håll men det finns också lokala regler. I Ungern och Polen förmodar även läkaren och tandläkaren att få dricks. Det är en del av kulturen i varje land. Ibland kan det ta väldiga proportioner som när Johnny Depp lämnar 4.000 dollar på en restaurang för bra service. Generositet eller skryt? Det är en del av den eviga debatten kring att dricksa.

Del av lönen
I USA är dricks en grundläggande del av lönen och är av den orsaken obligatoriskt. Om minimilönen för en servitris ligger på 3,33 dollar så är det den obligatoriska generositeten (läs dricksen) som garanterar en lön på 12,50 dollar i timmen.

Att dricks är obligatoriskt anser Margareta Lennartsson som något bra. Tillsammans med Juan Brea har de haft strandrestaurangen El Sombrero i Marbella sedan 1973. Nu driver deras barn Mikael, Natalie och Nicolas stället vidare.
- Det är dyrt att ta in extrapersonal med extra sociala avgifter. Skulle dricks vara obligatoriskt och en större del av lönen skulle det hjälpa till, menar Margareta.
- En servitör som har tio bord borde få mer betalt än en som har fem bord. Som det nu är delas dricksen mellan alla. Skulle det vara obligatoriskt och en del av lönen skulle den som har fler bord få mer. Det skulle sporra personalen tror jag.

Dricksa på kusten är fritt och det finns egentligen inga krav.
- En del ger, andra inte. Utlänningar ger mest. De är mer vana. Spanjorer ger inte mycket i dricks.
Hos El Sombrero delar hela personalen på dricksen. Allt från serviceringspersonalen till de anställda i köket som städpersonal.
- De som dricker vin och äter mycket skaldjur ger mer dricks. Engelsmän och amerikanare dricksar mest. Sedan hör det ihop med hög– eller lågkonjunktur. Arabisktalande kunde tidigare lämna mycket dricks. Men det händer mer sällan nu.

Bör regleras
I Spanien finns det yrkesfolk inom restaurangnäringen som anser att detta med dricks bör regleras så att det inte blir slumpmässigt. I flera länder som exempelvis Sverige ingår en serviceavgift på notan. Samtidigt är dricksen ett sätt att stimulera de restauranganställdas insats. Är servicen bra, mer dricks, medan sämre service ger färre dricks.
I Spanien är det normalt att dricksen delas upp jämt mellan kökspersonal, servitörer och lokalvårdarna. Det finns faktiskt ett domstolsutslag från 2017 att dricksen ska fördelas lika mellan alla anställda.
Enligt ett utslag i regionaldomstolen Tribunal Superior de Justicia i Baskien den 18 juli 2017 finns det inte någon annan förordning som följer kollektivavtal dricksen ska fördelas lika mellan de yrkesverksamma på restaurangen. Det är restaurangen och företaget som har ansvaret att detta följs.

Det betyder också att det ska skattas för den extrainkomsten. Spaniens tidigare skatteminister María Jesús Montero Cuadrado har sagt att inkomsten som kommer från dricks är beskattningsbar. Och det är inte nytt, så har det varit tidigare även om det är mycket svårt att kontrollera. Ansvaret åligger företaget som har ansvaret för fördelningen av dricks.

Myt
Det är också en myt att de anställda får mer dricks i dyrare restauranger. I regel har dessa fler anställda vilket betyder att det är fler som ska dela på dricksen.
Olga Casal, doktor i kommunikation, säger i en intervju för veckomagasinet xlsemanal att dricks är socialt anpassat, förändras och utvecklas. Vid vissa tillfällen då lönerna har varit låga så var detta tillskott nödvändighet. Idag har vi klara och tydliga regler på arbetsmarknaden som garanterar anständiga arbetsförhållanden vad gäller löner och semester.
Men det sker också en förändring. Ungdomar mellan 20 till 25 år som har genomlevt den ekonomiska krisen ger inte dricks.
Längs med vägen har flera yrkesgrupper som taxichaufförer, budbärare och frisörer fått mindre med dricks. Det som tidigare översteg 100 euro per månad (eller upp till fyra gånger mer) är idag under hundra euro per månad. Kontanter slussas ut och allt fler köp görs med kort eller app vilket gör att dricksen minskar.

Så kommer dricks att försvinna? På kort sikt verkar det inte så.  Allt beror på tid och tillfälle. Under semestern känner vi oss avslappnade och lyckliga vilket gör att vi har en viss förmåga att bli mer generösa och dricksa mer. Det märks tydligt på kusten under sommaren.


”Många lämnar väldigt lite i dricks”
När veckomagasinet xlsemanal frågade några anställda inom bar– och restaurangnäringen nyligen framkom följande:

Fernando Seguro, servitör på Magerit vid Plaza Mayor i Madrid.
Det har blivit sämre med dricks de senaste åren, särskilt från spanjorerna. Många lämnar faktiskt ingenting eller väldigt lite som 20 eller 50 cent. Dricksen delas lika bland alla inom kök, servering och renhållning. Och här är vi mer än 30 anställda.

Ángel Julio Mejía Noguerales, taxichaufför
Jag är vicepresident i taxiföreningen Asociación Gremial de Autotaxi i Madrid. Llevo och varit taxichaufför i 17 år varav 14 år under natten då folk är mer generösa och glada. Det blir något men inte mycket. I regel rundar de av uppåt, till 100 euro.

Eliana Aguilar, skönhetsvård
Jag kommer från Buenos Aires och där blev det tillräckligt med dricks till lunchen. Sedan ett och ett halvt år tillbaka jobbar jag på skönhetssalongen Ma Belle i Madrid. Vi får sällan dricks men jag är inte kritisk till det. Det är bara ett konstaterande. Det kan vara fem euro på en månad. I Buenos Aires var det mellan 10 till 15 euro om dagen.

Carlos Rodríguez de la Cruz, frisör
Dricks är vanligt i frisöryrket. Min mamma hon blev dömd av den kommunistiska kommittén för att hon accepterade dricks. Det var under all mänsklig värdighet att ta emot dricks. Min mamma försvarade sig och det hände ingenting. Senare fick man mat eller mjölk eftersom lönen de fick inte ansågs anständig. Eller vid julhelgen fick de anställda dricks i form av någon chokladask. I turistguiderna står det att normalt är att ge mellan 10 till 15 procent i dricks med det är lögn. Så är det inte. Till tjejen som tvättar håret är det normalt att ge en euro i dricks. Om kunden vill ge mig dricks säger jag till dem att ge dricksen till tjejerna.


När ger du dricks?
Hur ser Spaniensvenskarna på detta med dricks? När och var ges dricks? Vi frågade några av dem.

Lars Wahlby, Teneriffa
- Vi ger i regel 0.25-0.50 centimos för en enklare konsumtion på en bar om servicen har varit bra vill säga annars blir det inget. En god middag i god klass och med bra betjäning så blir det 5-10 euro. Vid taxiresor rundar vi av uppåt till hela euro, 5,70 blir 6 euro. Bud med varor från Mercadona eller gas får 3 till fem euro. Det är ju tungt och svettigt jobb med samma gubbar som kommer.

Yvonne Wendt, Marbella,
- Är restaurangen bra och servicen bra brukar jag ge tio procent i dricks. När jag åker taxi jämnar jag ut siffran uppåt. Betalar jag med kort ger jag dricks i kontanter. Hos frisören kan det skifta beroende på om det är ägaren som klipper eller om frisören hyr stolen. Jag brukar välja att ge en present vid jultiden. På hotell med hjälp att bära väskan ger jag dricks. Sedan lämnar jag mer dricks på sommaren när det är ungdomar som jobbar tillfälligt eller när det är praktikanter.
- Med kortbetalning finns det säkert en risk att det blir sämre med dricks. Själv är jag med i kontantupproret i som är kontanternas röst i Sverige.

Birgitta och Ulf Leeman, La Herradura
- Allt beror på tid och tillfälle och om servicen varit bra. Tar vi en kaffe vid ett bord så blir det dricks och vi jämnar av uppåt. Hos frisören jämnar vi av uppåt. Om det kostar nio euro för en klippning lämnar vi tio jämt. Det är möjligt att det blir mindre dricks när allt fler använder kort att betala med.

Siv Ling, Torremolinos och auktoriserad guide i Spanien
- Grundregeln är att ge tio procent till alla inom serviceyrken. Cafépersonal, frisör, hotellanställda och så vidare. I USA är dricks viktigt då det är en del av lönen. Det ges även dricks till lokalguider i Málaga eller vid endagsturer med buss till Ronda. Tyska turister är duktigast på att ge dricks.

Göran Gebring och Birgit Folkesdotter, Fuengirola
- Vi har som vana att ge dricks, mellan fem till tio procent. Vi jämnar av uppåt så nio euro blir tio. Det är mer vanligt med dricks vid bord. Om jag hämtar en kaffe vid bardisken blir det i regel ingen dricks.
- Dricks är också en markering om något är bra eller dåligt. När vi besöker frisören brukar vi jämna av uppåt för att visa att vi är nöjda. Det händer också att vi skriver något meddelande till hotellstäderskan och tackar med att lämna dricks.


Dricksa runt om i världen
USA
Här är det obligatoriskt att ge mellan 10 till 15 procent som blir en del av lönen. Anställda i serviceyrken har en låg fast lön som kompenseras av den dricks som kunder lämnar. Om du inte dricksar uppfattas du som ovänlig och snål.

Spanien
10 procent på restauranger som i regel blir mindre. I barer, taxibilar och budbärare blir det i regel mellan 20 eller 30 cent.

Frankrike och England
Ingår i priset du betalar som serveringsavgift på mellan 10 till 15 procent. Du väljer själv om du vill lämna mer.

Prag, Budapest och Wien
Dricks på restauranger och till hotellanställda.

Kuba
Officiellt förbjudet men förekommer i turistområden.

Marocko, Egypten och Mellersta Östern
Traditionen med Baksheesh fortsätter och ses som gästfrihet och är välkommet. Idag som dricks i turistområden.

Mexiko
Servitörernas löner är mycket låga varför 15 procent är vanligt och nästan obligatoriskt.

Japan
Det betraktas som stötande och du får ett vänligt nej tack om du försöker dricksa. Det räcker med att säga: Stort tack för maten. Allt var bra!

Thailand
Utanför turistorterna lämnar man föga dricks, bara mynten. Thailändare lämnar mycket lite dricks, men det skiljer sig beroende på vissa omständigheter. När tjejer går ut tillsammans betalar de ingen dricks. När männen går ut tillsammans beatar man varje gång servitrisen häller upp drinkar (10 till 20 Bath) och om någon säger till servitrisen att servera en annan person betalar den som ger order dricks. Går man ut med normal familj blir det ingen dricks.
Så thailändare betalar normalt ingen dricks utan det är alla turister som står för den notan.
Turister ger normalt fem procent. En del 20 procent eller mer då de tycker det är så billigt. Tar du massage ger en del 50 till 100 procent i dricks. Spelar du golf 100 till 200 procent i dricks.
 
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien


Svenska Magasinet i Spanien

Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2019 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255