Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk

Marknadsobservation: Ekonomi från ett lastbils perspektiv

Annons - Svenska magasinet

Marknadsobservation: Ekonomi från ett lastbils perspektiv

-0001-11-30

Den 17 augusti publicerade Wall Street Journal en analys av marknaden för nya lastbilar. Enligt Daimlers senaste presskonferens avseende den amerikanska marknaden, förväntas att orderingången håller i sig till och med Q2 2019. Varför är detta fenomen intressant?


Version för utskrift Skicka till en vän

Av Ruben Larsen
e-post: ruben@hagakapital.se
+34 616 854 498


Innan vi gör lastbilsanalysen, ska vi först titta på marknadssentimentet och känslan marknadsaktörerna har för framtida ekonomisk aktivitet, samtliga är mycket negativa och bilden är dyster. Förväntningarna kring kommande årens ekonomiska aktivitet har radikalt försämrats. Detta har resulterat i extrema rörelser på världens börser. Förväntningarna om lägre efterfrågan har delvis motiverats av helt felaktiga påståenden om att börsen har ökat i tio år. Sentimentet har gett oljeprisfall, lägre inflation samt att långa räntor har blivit lägre än kortare löptider.

Historiskt har dessa fenomen inträffat i slutet av en högkonjunktur där framtidstro och tillväxttakt under en längre tid varit euforisk. Denna eufori har gärna varit kopplat till extrem kreditexpansion. Oljeprisets rörelser är således inte en konsekvens av överkapacitet, mer en konsekvens av en förväntad överkapacitet.

Energipriser utgör en betydande del av konsumentprisindex, lägre oljepris ger således lägre inflation. De senaste 6 månaderna har ekonomer diskuterat fenomenet där långa marknadsräntor är lägre än korta. Fenomenet har tolkats som ett tecken på en förestående period av lägre ekonomisk aktivitet. I det fall kreditmarknaden förväntar en lågkonjunktur blir det således naturligt att räntan under lågkonjunkturen blir lägre. Fenomenet är snarare en konsekvens av ändrade förväntningar än en faktisk inbromsning. Har verkligen världens börser gått upp i tio år? Svaret är nej. Korrekt observation är att priset på amerikanska & skandinaviska aktier har ökat under denna period. För Europa, Asien, Latinamerikanska och Afrikanska börser är bilden en helt annan. Euforisk framtidstro, tillväxt och kreditexpansion har heller inte observerats.
Bränslet för pessimismen är huvudsakligen en hög nivå av global politisk oro samt ett mindre omfattande penning-politiskt stöd.

Har pessimismen påverkats konsumenternas köpbeslut? Svaret är nej. I denna extrema miljö av politiskt kaos och osäkerhet kring framtidens globala spelregler, handlar konsumenterna som aldrig förr. Detta utan att låna till konsumtionen. Orderingången har tvingat producenter (med låg framtidstro) att anställa i en omfattning man tidigare ej har uppmätt. Insatsvaror och färdig produktion ska nu fraktas till producenter och konsumenter. Till denna övning krävs det fraktkapacitet.

Ingen köper en lastbil för att ha kul, denna transaktion sker för att man måste. Beställaren har således samma negativa framtidstro men för att klara volymen i nya uppdrag måste han beställa nya bilar. Detta i en omfattning som är högre än i en traditionell högkonjunktur med euforiska vindar. I ett sådant klimat kan man anta att endast den modigaste törs lägga en köporder på något som kommer vara överflödigt vid leverans.
Marknadssentimentet och framtidstron är dyster medan verkligheten uppvisar något helt annat.

Utvecklingen i realekonomin och sentimentet går åt helt olika håll. Frågan är hur länge detta kommer fortsätta. Något måste ge vika och frågan är vad och när. Det faktum att konsumenten överhuvudtaget törs ta sig till affären är mycket imponerande.

Nya arbetstillfällen i USA uppgick förra året till drygt 2,5 miljoner arbetsplatser. Detta är extremt högt och få analytiker tror på en upprepning under 2019. Spanska arbetsmarknaden har varit än mer imponerande. När tio amerikaner fick jobb, fick femton spanjorer arbete. I Italien har det passerat den högsta nivån av arbetstillfällen och hushållen är belånad till ca 40 % av BNP mot EU snittet på ca 60. ( I Sverige och Norge ligger det på ca 90 % resp 101 %)

Vad kommer att ge efter? Kommer sentimentet bli en självuppfyllande profetia som leder till en lågkonjunktur? Detta är såklart möjligt men osannolikt. En förväntat lägre aktivitet som motiveras med otydliga argument kan däremot motivera politiker till att förstöra mindre än planerat under 2019.

Jag tror att sentimentet är extremt omotiverat och gradvis kommer monstret att avslöjas som ofarligt. Mindre politisk oro och en odramatisk utfasning av det penningpolitiska stödet kan visa sig vara världens investeringstillfälle. Med tanke på den marknadssättning som precis har ägt rum bör man göra som fraktbolagen, investera.
 

Svenska Magasinet i Spanien



Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Vittsjö
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2019 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255