Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk

Gastronomi sätter Málaga på kartan

Annons - Svenska magasinet

Gastronomi sätter Málaga på kartan

Gastronomi sätter Málaga på kartan

2019-01-09

Totalt 287 recensioner av restauranger i provinsen Málaga och tips på bra viner. Det är viktiga ingredienser som har ”kokats” ihop i den tredje upplagan av den tvåspråkiga guiden ”Quién es quién en la gastronomía de Málaga 2019” (Vem är vem i Málagas gastronomi 2019).


Version för utskrift Skicka till en vän

Av Ola Josefsson

För oss som gillar mat och vill hänga med i utvecklingen är guiden mycket trevlig läsning. Den är tvåspråkig, spanska och engelska, kostar ynka tre euro och finns att köpa i välsorterade tidningskiosker.

Den utges av provinsen Málagas största dagstidningen Diario SUR och presenterades vid en tillställning i Villa Padierna Hotel Palace i Benahavís. Omkring 300 personer från restaurangbranschen var på plats. Det var restauratörer, matskribenter, vinskribenter, vinproducenter och media. Svenska Magasinet bevakade evenemanget som enda utländska tidning förutom en reporter som skriver för tyska veckoupplagan av Diario SUR.

Att inte fler utländska medier bevakar ett evenemang av den här kalibern kan tyckas märkligt med tanke på framstegen inom restaurangnäringen på Costa del Sol. I mer än 50 års tid har semesterfirare besökt kusten för att sola och bada. En uppfräschad matkultur i kombination med nystartade vinproducenter drar matglada resenärer. Nu är det inte bara sol och strand som lockar.

Evert Taube diktade om ”Málagas vindränkta kust” i Torpmaja. Då hade den moriske härskaren Idriss II redan år 1.047 druckit vin från Málaga, som han kallade ”Málaga-sirap”, för att kringgå koranens lagar.
Det söta dessertvinet höll på att försvinna till det plötsligt dök upp i de finare salongerna 2012. Producenten Jorge Ordóñez & Co i Vélez Málaga i Axarquía-området låg bakom dessertvinet som serverades till över 1.200 inbjudna gäster i Blå hallen i Stockholms stadshus vid Nobelfesten. I konkurrens med hundra andra viner valdes número 2 Victoria årgång 2010 med ursprungsbeteckningen Denominaciones de Origen de Málaga y Sierras de Málaga.

Nu framställs det inte bara söta dessertviner. Utmärkelserna har de senaste åren stått på rad för kvalitetsviner av både rött och vitt producerade i provinsen Málaga. Vinmakarna har tagit jättekliv de senaste 15 åren och framtidstron är stark. Engagemanget för att visa upp sig på den gigantiska vinmarknaden ökar med satsningar internationellt.

För cirka 30 år sedan fanns det 14 vingårdar i provinsen Málaga. Fem år senare hade de minskat till nio. 1999 inträffade flera viktiga saker. Det året började vinodlingar utanför Ronda återskapas och blev en del i kontrollorganet Consejo Regulador de las Denominaciones de Origen Málaga y Sierras de Málaga.
Nu har antalet bodegor eller vinhus nått 50-strecket. Nästan hälften av dessa vinfirmor ligger runt Ronda som har blivit ett riktmärke i branschen även om flera av dem bara funnits ett decennium.

Och så har vi maten. Kusten har varit synonymt med friterad fisk, fritura malagueña, grillade sardiner på spett, gazpachuelo, gazpacho, ajo blanco eller fideua. Det är en matkultur vi har lärt oss att uppskatta. En del mer, andra mindre.

Utveckla andalusiska köket
En av de som medverkade i Benahavís var Dani García. Restaurangen som bär stjärnkrögarens namn har blivit uppgraderad till tre Michelinstjärnor i guiden 2019. Restaurangen i Puente Romano blir därmed Marbellas trestjärniga Michelinkrog.
Michelin Guides expertpanel har gett Dani García den högsta utmärkelsen för ”sitt unika sätt att utveckla det andalusiska köket med lokala produkter som han knyter samman med den lokala traditionen”.
Dessutom är det sju restauranger på Costa del Sol som finns med på listan med en Michelinstjärna. Det är José Carlos García (Málaga), El Lago, Messina och Skina i Marbella, Sollo (Fuengirola), Bardal (Ronda) och Kabuki Raw (Casares).

Det händer en hel del inom gastronomin på Costa del Sol. Det är också en anledning till varför provinsens största tidning för tre år sedan började producera en välmatad gastronomisk guide.
”Vi är på rätt väg efter starten för tre år sedan. För varje upplaga och år så ger det oss mer tillfredsställelse” säger tidningens chefredaktör Manuel Castillo.
”Vi har tur att få vara med om detta just nu, hur gastronomin utvecklas och Málaga får en plats på matkartan. Flera har börjat vid restaurangskolan La Cónsula och det har slutat med Michelinstjärnor. Det är många som arbetar hårt för att nå ut med Málagas gastronomi. Vi på tidningen vill lyfta fram alla som bidrar till detta”.

Marbellas borgmästare Ángeles Muñoz berömde under sitt tal den imponerande satsning och framåtanda som märks inom alla områden så även inom gastronomin. En matguide är ett bra initiativ som visar den professionalism som kännetecknar restaurangbranschen just nu.

En som kan jämföra är Adolfo Jaime som har varit med sedan 1950-talet bland restauranger på kusten. Att vara kock då betraktades som något konstigt. Kökskonsten har förändrats mer än något annat mode, säger Adolfo som menar att provinsen Málaga är flaggskeppet inom Andalusiens gastronomi.
Förutom Adolfo Jaime var det fler personligheter från restaurangnäringen som belönades md priser i samband med presentationen av matguiden. Och den som kan gastronomin på Costa del Sol är mat- och vinkritikern Enrique Bellver som sedan snart 30 år tillbaka skriver för provinsens största dagstidning Diario SUR. Det som inte Enrique vet om provinsens kokkonst är inte värt att veta.

Enrique Bellver tackade Diario SUR för deras satsning på matguiden. Det blev intervju från scen med några kända kockar som Richard Alcayde, Bruno Filippone (Da Bruno), Javier Frutos (president i Mahos), Bruno Procaccini (La Contadina) och kännaren av gastronomins historia Jesús Moreno. Antonia López (Black River Caviar), José María Losantos (D.O. Vinos de Málaga, Sierras de Málaga y Pasas de Málaga) samt Jacobo Florido från provinsstyrelsens satsning, Sabor a Málaga, på att marknadsföra en smak av Málaga.
- Vi måste bli bättre på att marknadsföra mat och matvaror som kommer från provinsen Málaga. I andra länder har kocken det rykte han förtjänar men så har det inte alltid varit här. Det är dags att hedra och vara stolta över kockyrket. Samtidigt som restaurangutbudet bara blir bättre och bättre, säger Enrique Bellver.

Det visas med all tydlighet via de restauranger på kusten som bär Michelinstjärnor. Stjärnkockar som Dani García vars restaurang nyligen fick tre stjärnor samt Diego Gallegos (Sollo), José Carlos García och Lourdes Luque (JCG Restaurante), Paco García (El Lago), Mauricio Giovanini och Pía Ninci (Messina) och Benito Gómez (Bardal), kockar med Michelinstjärnor i sitt CV.
 

För tredje året i rad presenterades en ny matguide över Málagas gastronomi. Marbellas borgmästare Ángeles Muñoz, femma från vänster, berömmer den framåtanda som kännetecknar branschen.

För tredje året i rad presenterades en ny matguide över Málagas gastronomi. Marbellas borgmästare Ángeles Muñoz, femma från vänster, berömmer den framåtanda som kännetecknar branschen.

Få känner till gastronomin utveckling på kusten lika väl som Enrique Bellver mat- och vinskribent på Diario SUR sedan snart 30 år.

Få känner till gastronomin utveckling på kusten lika väl som Enrique Bellver mat- och vinskribent på Diario SUR sedan snart 30 år.

Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien


Svenska Magasinet i Spanien

Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Vittsjö
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2019 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255