Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk

Hej Läsare: Missnöjd? Byt el-distributör!

Annons - Svenska magasinet

Hej Läsare: Missnöjd? Byt el-distributör!

Hej Läsare: Missnöjd? Byt el-distributör!

2018-10-09

OM MAN NU RÅKAR VARA HUSÄGARE HÄR I SPANIEN så tillhör åtminstone vi i det här hushållet de som fått erfara elräkningar som inte bara är obegripliga utan även orimligt höga.


Version för utskrift Skicka till en vän

Av Anders Rosell, chefredaktör & formgivare

Här har varmvattenberedare bytts från att vara drivna med el till gas, då det senare är så mycket billigare. Takfläktar har installerats för att luftkonditioneringen ska användas så lite som möjligt. Lampor används mycket sparsamt och är förstås släckta så fort någon inte befinner sig i rummet – ingen lampa brinner i onödan. Tvättmaskin, diskmaskin (...när den används...) går endast under morgonen då den låga eltariffen gäller – och ändå tycks inte priset stå i relation till vad man använder. Åtminstone är känslan den. Elmarknaden är inte oväntat mycket kritiserad här i Spanien. Med all rätt.

När vi flyttade till Spanien var vi förstås kund hos spanska Endesa, elbolaget de allra flesta tycks använda sig av ren vana – eller ovana, beroende på hur man ser på saken. Fakturorna som damp ner i postboxen var mer eller mindre helt obegripliga och dryftade man sig till att kontakta deras kundservice så var det näst intill omöjligt att få hjälp. Lyckades du få hjälp på engelska var informationen olik varandra beroende på vem du pratade med.

Om man råkar bo på landet så finns lokalkontor utspridda lite varsomhelst, men även här kan du få köa i timmar tillsammans med andra Endesa-konsumenter som vill ha svar på sin konstiga räkningar. Servicen har en slående likhet med Sverige för tjugotalet år sedan och vårt dåvarande elbolag Sydkraft. Frustration i kubik, med andra ord. Och i synnerhet om man är smålänning och i slutänden vill betala så lite som möjligt.

Av en ren tillfällighet fick vi nys om ett annat elbolag på den spanska marknaden, Iber - drola, som är skotskt, och ett av de större. Byte gjordes och sedan dess har varje månad fått en elräkning som står i paritet med andra likvärdiga månader och fullt begriplig. Om man behöver ha kontakt med deras kundtjänst är kontakten lätt och snabb. I runda slängar har vi nog reducerat våra elkostnader med cirka 15-20% varje månad i förhål - lande till tidigare. Läs gärna artikeln på sidan 30 om de ökande elpriserna. Det lönar sig verkligen att kolla upp vilket elbolag du använder dig av. Byt om du inte är nöjd!

 


Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Vittsjö
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2019 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255