Det är ingen slump att skattjägare och vrakplundrare observerat titt som tätt i ”mar de Alborán” som är den del av Medelhavet mellan Spanien och Marocko. Under försommaren har dagstidningarna berättat om vrakplundrare på jakt efter något av de uppskattningsvis tre tusen fartyg som ligger på havsbotten utanför den spanska Solkusten.
Ett av fartygen som Guardia Civil har haft under uppsikt sedan september ifjol är ”Seaway Endeavour” som ägs av företaget Seaway Offshore. Som Svenska Magasinet tidigare har berättat på sin nätupplaga fick fartyget som befann sig 23 sjömil utanför Motril gå in i Algeciras hamn på uppmaning av den spanska marinen som agerade efter ett utslag vid domstolen i La Línea de la Concepción.
Enligt den spanska marinen ska fartyget ”Seaway Endeavour” gjort märkliga sicksack-manövrar på havet utrustade för att kamma av havsbotten. Marinens patrullfartyg ”Serviola” och ”Infanta Elena” har haft ”Seaway Endeavour” under uppsikt under lång tid.
Dagstidningen ABC uppger att vrakplundrarna ska vara ute efter det gamla fartyget ”SS Namur” på 6.700 ton som torpederades av tyska ubåten U-35 den 29 oktober 1917. Fartyget som var på väg från Pinang, Malaysia, till London med ett stopp i Marseille hade guld och diamanter i lasten. ”Namur" var tillverkad av stål och ska vara lätt att upptäcka med en magnetometer.
Kapten på U-35 var den mycket kände Lothar von Arnauld de la Perière som var med om att sänka inte mindre än 193 fartyg däribland flera krigsfartyg. von Arnauld lyckades att under en fem veckors patrull sänka inte mindre än 54 skepp 1916.
Ett annat gammalt vrak lär finnas utanför ”Torre de Vélez” som sjönk med 80.000 dukater eller guldmynt 1562. Samma år förliste fartyg ur flottan ”Don Juan de Mendoza” mycket nära kusten i jämnhöjd med Motril. I samband med det spanska tronföljdskriget utspelade sig omfattande strider till sjöss utanför Málagakusten bara en vecka innan Gibraltar invaderades. På havsbotten ligger även fartyg och flygplan från andra världskriget och rester av jagaren ”Almirante Ferrándiz” som sjönk 1936 plus många andra fartyg.
Fartyget ”Seaway Endeavour” som seglar under Togo-flagg bordades av den spanska marinen. Fartyget ägs av företaget ”Seaway-Offshore Limited” som grundades 2006 av svensken Sverker Hallström uppger tidningen ABC. Företaget äger också ”Seaway Invincible” som uppmanades att lämna samma område i december ifjol. Fartygen som alltså ägs av ”Seaway Offshore” har varit i land i Gibraltar vid flera tillfällen den senaste tiden. Värt att notera är att Seaway Offshore har återvänt till samma område utanför Solkusten där Odyssey Marine Exploration gjorde undersökningar 2000-2007.
Javier Noriega och företaget Nerea Arqueología Submarina övervakar och kartlägger gamla sjunkna skepp på nationella och internationella vatten. Företaget grundades 2003 i samarbete med Málaga universitet. Nerea har fått flera utmärkelser bland annat från Europeiska unionen för att vara ett socialt ansvarstagande företag (2009). I en intervju i dagstidningen Diario SUR beskriver Javier Noriega vattnen utmed Andalusiens kust som ”un punto caliente”, en het plats, med en intressant historia och flera anekdoter.
I gamla tider fanns det bara en väg in i Medelhavet – genom Gibraltar sund. Sedan 1867 finns Suezkanalen men trots det går den tunga trafiken genom sundet och förbi Costa del Sol. Under årens lopp har det inträffat många olyckor i den del av Medelhavet mellan Spanien och Nordafrika och som går under namnet ”Mar de Alborán” eller Alboránhavet. Tusentals sjunkna fartyg ligger på havsbotten.
I intervjun berättar Javier Noriega att få känner till att Málagas historia har starka kopplingar till vad som har inträffat utanför kusten. Uttrycket ”Muy Hospitalaria” eller mycket gästvänliga som finns med på stadens sköld och valspråk härrör från när det tyska krigsfartyget ”Gneisenau” förliste och många invånare i Málaga hjälpte till vid katastrofen. Uttrycket ”Mycket gästvänliga” beviljades i ett kungligt dekret 1 januari 1901 på grund av det ädla och osjälviska beteende Málaga visat.
Utanför Vélez Málaga inträffade 1704 ett av de största slagen till sjöss i Spaniens historia med dubbelt så många fartyg som deltog vid Trafalgar. Flera av fartygen sjönk i vattnen utanför Axarquía-området.