Svensk utlandsförsäkring Hjälper dig att försäkra din bostad i Spanien.

Nu kan svenska medborgare teckna en spansk försäkring på svenska för sin semesterbostad i Spanien.

Det är en kylig men vacker vinterdag när vi besöker Norrbotten och Piteå för att träffa Varsam Försäkring (som använder varumärket Svensk Utlandsförsäkring för sin satsning gentemot svenskar som äger semesterbostäder i Spanien).

Vi hälsas välkomna av företagets grundare Roger Holmgren VD och Mikael Fång Försäljningschef som visar oss runt på deras kundcenter.

– Vi har en fantastisk personal som varje dag jobbar hårt för att våra kunder ska trivas hos oss, säger Mikael.

Idén om att kunna erbjuda svenska medborgare (som äger sin semesterbostad i Spanien) en försäkringsprodukt som är konstruerad utifrån spanska regelverk och juridik har Roger haft i många år.

– Att vi nu är redo att lansera produkten känns fantastiskt, säger Roger.

– Jag har genom åren träffat på många bekanta som äger en bostad i Spanien och också hört hur de beklagat sig över svårigheten med att fullt ut förstå hur försäkringar i Spanien fungerar samt hur frustrerande det ibland kan vara att kommunicera med ett lokalt spanskt försäkringsbolag där språkförbristningar lätt kan uppstå. Vi är förvånade över att inget svenskt bolag tidigare har sett detta behov, då det finns ett flertal aktörer som erbjuder liknande service för exempelvis engelska medborgare.

Varsam Försäkring är namnet på bolagets huvudvarumärke där man idag erbjuder 17 olika försäkringsprodukter, d.v.s. allt från personbil, boende, moped, husbil, vattenskoter, båt, ja t.o.m. djurförsäkring finns i sortimentet.

– Vår ambition är att leverera branschens bästa service mot våra kunder, tex så erbjuder vi personlig service över telefon inom 60 sekunder. Detta uppskattas enormt av

våra kunder, särskilt de som tidigare varit kund hos något bolag där långa telefonköer varit mer av en regel än undantag. Många kanske känner igen den frustration man kan känna när man självmant försökt kontakta ett försäkringsbolag och möts av 20 minuters väntetid samtidigt som en automatiska röst gång på gång upprepar något i stil med ”visste du att du också kan logga in och göra många ärenden på mina sidor”, något som tyvärr blir allt vanligare när många bolag idag ökar fokuset på digital självbetjäningstjänster och minskar sitt fokus på personlig service via telefon – vi gör tvärtom!, säger Mikael och Roger nickar instämmande.

– Med Svensk Utlandsförsäkring underlättar vi för alla svenskar som äger en semesterbostad i Spanien genom att erbjuda en försäkring där målbilden är att du som kund aldrig ska behöva prata något annat än svenska med oss. Därför är såklart både vår kund- och skadeservice svensktalande.

– Vi har också tvåspråkig personal s.k. kundkoordinatorer som självfallet bemästrar svenska, spanska och portugisiska. Detta innebär att vi också kan erbjuda våra kunder tolk-hjälp vid behov, bara genom att ringa till oss, tex om man drabbats av en skada och behöver kommunicera med en lokal hantverkare, då kan vi hjälpa till i den dialogen på ett smidigt sätt.

– Dessutom finns såklart all dokumentation såsom försäkringsbrev, förköpsinformation, villkor, fakturor och rådgivningsdokumentation på svenska, och självfallet kan man även få dessa på spanska, säger Roger och ler.

Som kund hos Svensk Utlandsförsäkring kan man också till ett förmånligt pris köpa en vattenfelsbrytare som automatiskt övervakar bostadens ledningssystem och som stoppar inkommande vatten när den känner av ett läckage, samtidigt som den varnar ägaren om vattenläckaget genom en särskild mobil-app.

– Vattenskador är den vanligaste skadeorsaken i Spanien och vi vill inte att våra kunder ska behöva upptäcka en stor vattenskada det första man gör när man kliver in över tröskeln för att fira sin semester. Genom vårt samarbete med Leakomatic kan vi på ett unikt sätt erbjuda kunden maximal trygghet när man är långt från sin bostad men också aktivt reducera risken för vattenskada på ett effektivt sätt, säger Roger.

– Självklart får kunderna som köper denna vattenfelsbrytare också en generös rabatt på vår försäkring, vi tycker att det ska löna sig att vara varsam, har man en låg risk att drabbas av skador så ska priset också reflektera detta. I vår egen app ”Varsam-appen” kan man också ansluta sig till vårt lojalitetsprogram och samla ”Varsam-poäng” som kan bytas mot presentkort hos Buyersclub.se som har ett brett utbud med 300 000 produkter på sin hemsida, där finns något för alla.

– Vi premierar lojala och varsamma kunder, vi vill få dem att känna sig väl omhändertagna i vårt koncept. Vår kontakt med kunden tar inte slut när köpet är gjort, vi vill fortsätta lära känna våra kunder och finnas där närhelst det behövs, säger Mikael. Vår höga servicenivå har visat sig vara framgångsrik. Företaget har sedan start haft en stadig tillväxt i Sverige, därför ska det nu bli jättespännande att också kunna följa med våra kunder och även hjälpa dem att kunna försäkra deras semesterhem i Spanien.