Tack vare gratiskort och rabatterade resor åker allt fler människor tåg. Detta trots att Málagas tågnätverk är betydligt mer begränsat än i andra storstäder. 

Användandet av pendeltåget, Cercanías del Núcleo de Málaga (C1, på Costa del Sol; och C2, i Guadalhorce-dalen), har ökat kraftigt under den första halvan av 2023. Totalt har 7 354 000 passagerare använt lokaltrafiktjänsten mellan januari och juni, vilket är 75 procent mer än samma period under 2022. Det är också 29,8 procent mer än vad som registrerades 2019, det sista året innan pandemin, som var ett mycket bra år när det gäller att locka resenärer till tågen. 

Anledningen tros vara de många gratiskort och kraftiga subventioner som införts på pendeln. Initiativet infördes som ett försök att få folk att välja mindre förorenade resesätt och har alltså haft märkbar effekt. Detta startade i september förra året och innebär att frekventa användare av pendel och medeldistanståg har möjlighet till gratiskort samt flerresorsrabatt på resor med Avant. 

Malaga ligger på fjärde plats när det gäller antal passagerare på pendeltågen, efter Madrid, Barcelona och Valencia. Detta trots färre linjer och en betydligt mer begränsad utbredning av tågräls än övriga landets storstäder. På en normal arbetsdag finns 132 tåg mellan Malagas centrum och Fuengirola (C1) och Álora (C2).

2019 är rekordåret för användandet av pendeltåg i regionen. Det rekordet ligger på 11 848 000 resenärer och ser nu ut att krossas under 2023. Enligt Renfes beräkningar borde årets siffra landa över 14 miljoner. 

Fler än 78 000 personer prenumererar på gratistjänsterna från Transportministeriet i Malagaprovinsen, 74 000 på pendeln och 4 000 på medeldistanståg. Tågen i Malaga är de mest lönsamma i landet då de kräver mindre pengar från staten att täcka kostnaderna för att täcka upp subventionerna. 75 procent av kostnaderna betalas av resenärerna i staden. I Madrid är samma siffra 69 procent, i Barcelona 49, i Valencia 30 och i Sevilla 22.  

Malagas järnvägsnät har den kortaste längden i förhållande till sin befolkning och, tillsammans med Cádiz, den stad med minst antal invånare som har pendeltåg. Andelen av invånarna som har nära tillgång till pendeltåg är bara 57,4 procent, vilket är mycket mindre än Madrid (91,4) och Barcelona (89,8). Det är också mindre än städer med betydligt färre användare av tjänsten, som Valencia (60,4) och Sevilla (67). 

 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson