Den spanska konsumentorganisationen OCU (Organización de Consumidores y Usuarios) har tittat på hur många som läser etiketterna när de handlar matvaror. Nu kommer de med önskemål och förslag om ändringar gällande texten.
Undersökningen tittar på konsumenters inställning till informationen som finns på etiketterna i mataffären. Den visar att 44% läser dem noggrant, 47% kastar ett snabbt öga på texten medan 9% inte tittar alls. 1000 personer mellan 18 och 79 år deltog i undersökningen.
Av de personer som uppgav att de inte läser etiketterna i affären tillhör en majoritet de äldre åldrarna och förklarade att det var svårt att förstå texten om näringsvärdet. En knapp tredjedel av de som läser snabbt sa att det tar för lång tid att läsa allt och att informationen kan vara svår att förstå.
Att informationen inte är glasklar bidrar till att folk inte läser vad som står på förpackningarna men det är framförallt storleken på texten som gör att den ignoreras. Mer än hälften klagade över att bokstäverna är för små, ett klagomål som blir vanligare ju äldre deltagarna var.
OCU vill se en rejäl förstoring
Enligt lag måste texten på alla matförpackningar var minst 1,2 mm. Det görs undantag för väldigt små förpackningar där den kan vara så liten som 0,9 mm. Beroende på förpackningens färg eller material blir den lilla texten ofta svår att läsa. Nu har OCU begärt att den spanska byrån för matsäkerhet (Aesan) ska arbeta för att få till en förstoring av texten med upp till 3 mm.
Utöver storleken på texten vill de också att det ska finnas krav på ett tydligt och läsbart typsnitt samt att färgen på bokstäverna ska vara i en klar kontrast till förpackningens.
Dessutom vill OCU att företagen ska förtydliga skillnaden mellan ett bäst före datum och en sista förbrukningsdag då 41% uppgav att de är osäkra på skillnaden. De efterfrågar också krav på att denna information lyfts fram bättre på förpackningarna som säljs i handeln.