Den tyska livsmedelsjätten har ökat sina inköp från regionen med 30% under de tre senaste åren.
Lågpriskedjan Lidl har ökat sina inköp från Andalusien kraftigt. Det sker i linje med företagets satsning på närproducerade produkter för att minska utsläppen kopplade till livsmedelshandel.
I dagsläget köper Lidl varor från Andalusien för omkring 1,83 miljarder Euro om året. Sedan 2020 har mer än 4,7 miljarder investerats i områdets matproducenter. Under denna period har antalet leverantörer från regionen som förser Lidl med produkter ökat med cirka 50 procent. Det innebär att de idag arbetar med 110 olika odlare, mejerier och andra typer av matföretag.
Allt stannar inte i Andalusien
Alla varor kan dock inte klassas som närproducerade när de väl når hyllorna. Lidl vill sprida andalusisk kvalitet både på nationell och internationell nivå. Sedan 2020 har företaget dubblerat antalet varor från Andalusien i sina butiker i flera europeiska länder. Det innebär mer än 950 olika varor totalt. 100 av dessa ingår i en speciell kampanj och säljs under sloganen “Es Andaluz, Es Bueno, “det är andalusiskt, det är bra”, för att konsumenter enkelt ska upptäcka dessa varor och veta varifrån de kommer. Ursprunget på de övriga 850 varorna är alla tydligt markerade. Lidl köper främst frukt, oljor, mejeriprodukter och ost från regionen.