Konsumentorganisationen Facua har gjort ett formellt klagomål mot åtta livsmedelskedjor efter att ha upptäckt prishöjningar på fler än 400 varor efter att skatterabatten på basvaror infördes. Det gäller främst frukt, grönsaker och olivolja. 

I juni månad ökade matpriserna i Spanien med 10,3 procent enligt INE, landets nationella institut för statistik. Det betyder att uppgången är fortsatt hög men betydligt lägre än tidigare i våras. I mars och februari låg den på hela 16,5 procent. 

Regeringen hävdar att momssänkningen på basvaror håller matinflationen nere. Men statistik visar att varor som påverkas av skattelättnaden har fortsatt att öka i pris hos flera stora livsmedelsaktörer. 

I skrivande stund kostar fler än 400 olika varor mer idag än de gjorde den 31a december ifjol trots att momssänkningen trädde i kraft i januari detta år. Konsumentorganisationen Facua har tittat på 985 olika varors pris och säger att mer än hälften av dem, 463 stycken, har blivit dyrare de senaste månaderna. 

Åtta kedjor har höjt priserna

Annons

Facua uppger att de har skickat ett formellt klagomål till det spanska konkurrensverket (CNMC). Butikskedjorna som nämns är Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor och Mercadona. Organisationen uppger att de ännu inte fått något svar från CNMC. 

Produkterna som tittats på är främst frukt och grönsaker (33% av de granskade varorna), olivoljor (20%) samt pasta och ris (14%). Därefter följer mjölkprodukter och legymer. 

De största avvikelserna i pris hittades på hyllorna i Aldis butiker, där 60% av de subventionerade varorna var dyrare än före momsreduceringen. Därefter följde Carrefour och Alcampo, medan Lidl och Mercadona hade minst antal diskrepanser med 43 respektive 33 procent. 

De nuvarande matpriserna innebär att den genomsnittlige spanjoren spenderar närmare 10 procent mer på mat än den gjorde för ett år sedan. Detta trots att den totala mängden mat som sålts minskat med 1,3 procent.