Det har varit billigt att åka höghastighetståg i Spanien. Fram till nu. För tågoperatörerna Renfe, Iryo och Ouigo har dock priskriget skapat ett hål på 1,2 miljarder euro.
Nu höjer de tre konkurrenterna biljettpriserna i ett försök att få stopp på förlusterna.
Tre år av hård konkurrens om marknadsandelar har satt sina spår hos Renfe, Iryo och Ouigo, skriver den spanska affärstidningen Expansión på måndagen.
Sedan i år har det skett en stadig prisökning hos Renfe (med höghastighetståget AVE och lågprisbolaget Avlo) samt Ouigo och Iryo. Detta har lett till att biljetter på vissa rutter som Madrid-Barcelona är upp till 40 procent dyrare än för ett år sedan.
– Det är ett trendbrott, säger bokningsplattformar på nätet.
Konkurrens- och tillsynsmyndigheten CNMC har även märkt av en stadigt uppåtgående trend med prisökningar på i genomsnitt 30 procent mellan januari och juni i år.
Priskriget mellan de tre stora börsnoterade tågoperatörerna är slut och en ny affärsstrategi råder. I stället för förluster ska de uppnå rörelsevinst.
Iryos nya VD, Fabrizio Favara, sa tidigare i år att för dotterbolaget Ferrovie dello Stato (FS) handlar det nu om lönsamhet och att vända fjolårets förlust på 31 miljoner euro.
Sedan liberaliseringen i Spanien i maj 2021 har förlusterna varit konstanta i sektorn. Enligt uppgifter från CNMC har Renfe, Ouigo och Iryo redovisat en total skuld på 1,2 miljarder euro sedan 2020.


















