Lågprisflygbolaget Ryanair som riktar kritik mot flygplatsoperatören Aena och Spaniens regering för bristande investeringar i mindre regionala flygplatser samt ökade avgifter upphör från i vinter att flyga på 36 linjer till och från Spanien.
Ryanair stänger sin bas i Santiago de Compostela, slutar med linjer till Vigo och Teneriffa Nora samtidigt som Valladolid och Jerez fortsatt blir utan Ryanair-flyg.
Att Ryanair stänger basen i Santiago de Compostela påverkar även linjen till Alicante och Málaga på Costa Blanca respektive Costa del Sol. Nu blir Vueling enda bolag som flyger mellan Málaga och Santiago.

Eddie Wilson, VD för Ryanair, menar att regeringen och Aena sviker de regionala mindre flygplatserna. (Foto: X@Ryanair_ES)
Det irländska flygbolaget minskar också sin kapacitet i Asturien, Zaragoza och Kanarieöarna och omdirigerar två miljoner säten till Italien, Marocko, Kroatien och Albanien.
Höjda avgifter
Ryanair har under lång tid riktat kritik mot den halvstatliga flygplatsoperatören Aena och Sánchezregeringen för bristande underhåll och investeringar vid regionala flygplatser som flygbolaget gärna använder sig av. Det bidrar till arbetstillfällen och ökad turism.
För att tillmötesgå Ryanairs önskemål har Spanien i stället höjt landningsavgifter och andra avgifter vid flygplatser för flygbolagen.
Läs mer: Öppet krig efter Ryanairs besked att lämna flera flygplatser
Ryanair meddelade vid en pressträff på onsdagen att man minskar med totalt en miljon säten på spanska destinationer inför vintersäsongen som inleds sista veckan i oktober.
I stället väljer Ryanair att öka trafiken till Italien, Marocko, Kroatien och Albanien.
-Ryanair fortsätter att vara engagerade i Spanien men det finns flygplatser vars tillväxt hämmas av överdrivna och icke-konkurrenskraftiga avgifter, menar Eddie Wilson, VD för det irländska flygbolaget.
Minskning 41 procent
Neddragningarna motsvarar en minskning med 41 procent av flygtrafiken på regionala flygplatser som har färre än tre miljoner passagerare.

Ryanair lämnade Valladolid flygplats tidigare. (Foto: @la8valladolid)
Ryanair stänger sin bas i Santiago där två flyg har varit stationerade. Bolaget ställer in all trafik i Vigo från och med den 1 januari samtidigt som trafiken minskar i Zaragoza (-45 %), Santander (-38 %), Asturien (-16 %) och Vitoria (-2 %).
Sedan tidigare har Ryanair upphört att flyga till Valladolid och Jerez, ett beslut som gäller även under vintersäsongen 2025/2026.
Även mellan spanska fastlandet och Kanarieöarna (-10%) minskar trafiken med 400 000 säten.
Till konkurrensverket
Ryanair planerar att anmäla den senaste avgiftshöjningen på 6,5 procent till spanska konkurrensverket CNMC (Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia), vilket bidrar till en kostnad på 11,03 euro per passagerare.
Flygbolaget anser att Aena inte har något intresse av att utveckla trafiken på regionala flygplatser och bara vill fokusera på att uppnå ”rekordvinster vid Spaniens största flygplatser”.
Eddie Wilson menar att regeringen och Aena sviker de regionala mindre flygplatserna.
Wilson säger att länder som Italien, Marocko, Kroatien, Albanien, Ungern och Sverige gör tvärtom
Enligt Ryanair bidrar bolaget med 28 miljarder euro till Spaniens BNP, investerar mer än tio miljarder euro i deras spanska verksamhet och sysselsätter mer än 10 000 piloter, kabinpersonal och flygplanstekniker.
Ökar från Sverige
Tidigare har Ryanair meddelat att de ökar trafiken från Sverige inför vintersäsongen 2025/2026.
Flygbolaget lägger till åtta nya flygrutter från Arlanda, Landvetter, Västerås och Växjö. Totalt kommer flygbolaget att ha 48 flygrutter från fem svenska flygplatser.
Bolaget räknar med omkring 400 avgångar per vecka.
‼️España sufre una CATÁSTROFE TURÍSTICA por el aumento de los precios de Aena
👉 Ryanair reduce este invierno un 16% su capacidad en los aeropuertos regionales
Los aeropuertos están vacíos en un 70% mientras Aena y el gobierno miran para otro lado 🤨
Aena y el Gobierno de… pic.twitter.com/b2uDXsJbWh
— Ryanair España (@Ryanair_ES) September 3, 2025











