Konsumentorganisationen Facua har anmält ett café i Málaga för att de inte har inkluderat iskuber på menyn.
När en kund fick in notan tog de ut en extra utgift för iskuber på 10 céntimos.
Cafetería Desiderio informerar inte sina besökare om att iskuber innebär en extra utgift på 10 céntimos. Nu har Facua anmält företaget El Jardín Secreto Gourmand SL som driver caféet.
FACUA denuncia a una cafetería de Málaga por no incluir en la carta que cobran un importe adicional por un vaso con hielo https://t.co/yKYyyxrfa2
— FACUA (@FACUA) August 26, 2025
Flera besökare har lämnat in klagomål till Facua efter att ha besökt caféet på Plaza Mayor i stadsdelen Churriana i Málaga.
Efter att ha beställt in iskuber för att kyla ner kaffet visade notan att besökarna hade debiterats 10 céntimos för iskuber till varje kopp kaffe.
Läs mer: ”Dricks-chocken” på notan – och dyrare vatten än vin
Beloppet fanns varken med med i prislistan, tryckt eller online. Det framgick inte heller på något annat ställe i caféet.
I och med att det inte finns någon information om kostnad för iskuber hindrar serveringsstället kunden från att uttrycka sitt samtycke till avgiften eller att motsätta sig den.
Enligt artikel 60 i konsumentlagen Real Decreto Legislativo 1/2007 ska konsumenten före ett avtal eller köp ingås få relevant, sanningsenlig information på ett tydligt, begripligt och lättillgängligt sätt.
Svenska Magasinet har mottagit information om att iskuber finns med på notan vid enstaka barer och caféer utan att priset har angetts vid beställning.











