Bedrägeriförsöken blir inte bara fler.
De blir också mer och mer avancerade i och med utvecklingen inom AI.
Stöld av personliga uppgifter och inloggningsuppgifter, användande av deepfakes som utger sig för att vara en verklig person och personanpassade bedrägerier som drivs av AI blir allt vanligare och innebär en ny verklighet när det gäller trygghet online. Detta berättar Stratesys, ett multinationellt företag som specialiserar sig i digital omställning. De varnar nu för utvecklingen av dessa nya tekniker och den växande effekten som bedrägerierna har på individer och företag.
Enligt en ny rapport inträffade ett av de största dataintrången i historien den 19 juni år. Då stals fler än 16 miljarder olika inloggningsuppgifter.
– Vi pratar inte längre bara om dåligt skrivna email. Vi pratar om deepfakes (falska ljudinspelningar eller videoklipp) med perfekta imitationer av chefer eller familjemedlemmar eller avancerad och intelligent kod som är skadlig. Risken har ökat, och det måste även skyddet göra, förklarar Javier Castro, som är chef över cybersäkerhet på Stratesys.
Bedragarna använder sig i allt högre grad av AI-verktyg för att skapa mer trovärdiga bluffar av olika slag eller att skapa kod som kan kringgå många säkerhetssystem.
Juan Manzano, som är biträdande chef för cybersäkerhet hos Stratesys, berättar att en färsk rapport visar att 47 procent av spanjorerna säger sig ha fallit offer eller varit måltavla för bedrägeriförsök under det senaste året. “Och attackerna blir inte bara mer frekventa, utan även mycket mer komplexa”.
De vanligaste och största bedrägerierna
Personer mellan 25 och 34 års ålder är de som drabbas av flest försök till bedrägeri medan personer över 60 är de som blir lurade på mest pengar. Därför betonar experterna på Stratesys behovet av att både stärka skyddet och öka medvetenheten.
Det räcker inte med antivirusprogram eller att ha den senaste skyddstekniken installerad på företagsdatorer. Alla måste lära sig att kunna se röda flaggor och tänka på att vara försiktiga även när ett meddelande uppmanar till brådska. När det gäller personliga relationer med vänner och familj kan man till exempel komma överens om kontrollfrågor (och se till att det inte finns några spår av detta online) så att man kan säkerställa att den man kommunicerar med är den den utger sig för att vara.
Stratesys lyfter även fram organisationer som det nationella institutet för cybersäkerhet, INCIBE (som hanterade nästan 100 000 fall under 2024), och akutnumret 017 som kan ge stöd till medborgare som råkar ut för eller misstänker bedrägerier.
– Att anpassa cybersäkerheten efter AI-utvecklingen är inte bara en teknologisk fråga; det är ett delat ansvar mellan företag, anställda och medborgare, säger Javier Castro.











