Formel 1:s mest glamourösa tävling bjuder på lyxyachter, kändisar och historisk charm – men också ett banvarv där omkörningar är så sällsynta att själva racet ibland hamnar i skymundan.
När sportens regelmakare försökte lösa detta med nya regler, blev det istället ännu svårare att köra om. Resultatet? Ett strategispel utan fartens magi.
Av Petter Carson
Formel 1-banan i Monaco, även kallad Circuit de Monaco, är en av de mest ikoniska och prestigefyllda banorna i motorsportens historia. Loppet körs genom Monte Carlos trånga gator och har varit en del av Formel 1-VM sedan 1950. Med sina skarpa kurvor, höjdskillnader och smala passager ställer banan extrema krav på förarnas skicklighet. Den berömda tunnelpassagen och kurvor som Loews och Rascasse är legendariska. Trots att omkörningar är i stort sett helt omöjliga, är Monacos Grand Prix en publikfavorit tack vare glamouren, historiken och de tekniska utmaningarna. Vinst här ses som en karriärhöjdpunkt för varje F1-förare.
Motorsport handlar i grunden om att köra så snabbt som möjligt – att överträffa sina konkurrenter med skicklighet, fart och strategi. Men när en förare placeras i en miljö där medievärdet värderas högre än själva tävlingen, uppstår problem. F1-loppet i Monaco har länge splittrat motorvärlden. Vissa älskar glamouren och upplevelsen, medan andra verkligen vill se riktig racing – något som är svårt på plats då stora delar av banan är svåröverskådliga.
Eftersom omkörningar är så otroligt sällsynta i Monaco blir det nästintill omöjligt att följa racet utan kommentator eller skärm. När FIA 2025 införde två obligatoriska depåstopp i hopp om att göra racet mer spännande, fick det motsatt effekt. Många team valde att ta det första stoppet direkt på varv ett och använde därefter förare taktiskt – en som “hare”, och en som blockerade konkurrenter. Resultatet blev ett historiskt långt ”racingtåg”, där nästan ingen kunde avancera, och allas strategi gick ut på att försvåra för varandra snarare än att köra om. Ett annat problem med F1 i Monaco är att bilarna har blivit betydligt längre och bredare med åren som gått, men banan varit oförändrad.
Så vad tyckte förarna om helgens lopp?
Max Verstappen var frustrerad över den nya regeln med två obligatoriska depåstopp. Han menade att detta inte förbättrade tävlingen och föreslog sarkastiskt att man lika gärna kunde införa ”bananskal” som i Mario Kart för att göra racet mer intressant . George Russell uttryckte stark kritik efter Monacos race. Han kallade loppet ”irrelevant” och föreslog att det borde ersättas med två kvalificeringslopp, eftersom själva racet erbjuder minimala omkörningsmöjligheter och främst lockar publik för glamourens skull snarare än för spänningen på banan. En repporter från Sky Sport tyckte att man borde se över banans layout och försöka förlänga den, men detta kan va svårt att utföra.
Vi får se hur Monacos F1 race ser ut 2026, då Formel 1 kommer att genomgå sin största regeländring någonsin. Det blir kortare bilar och lättare bilar, mindre downforce, mindre komplexa motorer och förhoppningsvis bättre racing som alla tycker om.