OCU slår fast att företag som tar för lång tid på sig att föra tillbaka pengar vid ett återköp måste betala dubbelt.
Den spanska konsumentorganisationen OCU har påmint om att om en onlineförsäljare, utan att ange en giltig orsak, försenar en återbetalning så har kunden rätt till den dubbla summan tillbaka. Om man kan påvisa att förseningen har orsakat skada eller problem kan man dessutom ha rätt till ytterligare ersättning.
Det finns ingen lagstadgad period för när en återbetalning behöver ske men de flesta företag har en deadline skriven i sina köpvillkor. OCU säger att om detta inte är fallet bör pengarna sättas tillbaka inom en vecka i och med hur enkelt det är att genomföra överföringar idag.
OCU menar att dessa regler finns för att främja rättvisa affärsmetoder men även för att stärka förtroendet när det gäller olika typer av konsumtion på distans.
Återbetalningar
Att folk lämnar tillbaka produkter de köpt är normalt och blir ännu mer vanligt med onlinehandel.
Enligt OCU ska ett företag betala tillbaka pengarna om kunden är missnöjd med produkten så snart som möjligt. Kunden behöver i regel skicka tillbaka produkten inom den tidsram som finns i företagets köpvillkor.
När det gäller leveranser ska de ske inom en period som fastställs vid köpet. Om någon sådan överenskommelse inte finns mellan kund och företag så gäller 30 dagar enligt spansk lag.
Säljaren måste även informera ifall de inte kan uppfylla en mottagen order. Kunden är i så fall berättigad till en full återbetalning som ska ske omgående. Om kunden nöjer sig med att vänta kan en ny överenskommelse ingås eller så kan företaget erbjuda en produkt som är likvärdig eller av högre kvalitet till samma pris.