Fuengirolas nya hamnprojekt blir en drivkraft för det lokala näringslivet. Den slitna omoderna kombinerade fritids– och fiskehamnen genomgår en ansiktslyftning värd 91 miljoner euro. Det ska generera pengar och arbetstillfällen. Av Ola Josefsson
Från mitten av 1800-talet har en hamn funnits i Fuengirola. Runt Mijas och Fuengirola fanns stora odlingar med druvor för russinhandeln. Av den orsaken behövdes en hamn för export av sötsakerna.
Senare kom det att bli fiske- och fritidshamn.
Nu väntar ett jätteprojekt under tre års tid med bygget av den nya marinan eller fritidshamnen. 25 september presenterades förslaget från Berenguer Ingenieros som efter granskning och korrigering har skickats till regionregeringen i Sevilla.
Borgmästaren Ana Mula berättade vid en presskonferens den nya hamnen som beräknas kosta 91 miljoner euro.
”Detta är förslaget som Berenguer Ingenieros har utarbetat. Det innehåller en beräknad kostnad, finansiering och tidsplan för projektet. Kommunen har granskat projektet som nu går vidare till Junta de Andalucía”.
Kommunfullmäktige beslutade i mars månad att ge Berenguer Ingenieros uppdraget att lämna förslag. Det är ett företag med internationell erfarenhet inom sjöfartssektorn och med tidigare projekt i Uruguay och Guatemala. De har även varit med i projekten för hamninfrastruktur i Valencia, Barcelona och Asturien.
Vid presentationen berättade Ana Mula att kommunen har ansökt om ett möte med regionregeringen för att presentera projektet och förslaget. Den mest komplicerade fasen är att få beslut och grönt ljus från regionala och nationella myndigheter.
Den andalusiska hamnmyndigheten Agencia de Puertos de Andalucía som ligger under regionregeringen väntades komma med sin rapport i mitten av november.
Från kommunens sida hoppas man på byggstart så fort som möjligt. Innan dess väntar en beslutsprocess som kan ta sin tid.
– Sådana beslutsprocesser tar tid. Vi har ett utmärkt samarbete med regionregeringen Junta de Andalucia. Men vi måste också ha med oss centralregeringen i Madrid som deltar i hamnprojektet, säger Ana Mula.
I regel måste ett projekt korrigeras och ändras fram till att byggstart beslutas.
– Efter grönt ljus från regionregeringen väntar nästa del med kontakter hos centralregeringen som jag tror blir den mest svåra delen av samtliga berörda myndigheter.
Öppen stadsmiljö
Hela den nuvarande befintliga infrastrukturen ska göras om. Fritidshamnen ska bli en öppen del av stadsmiljön i syfte att stimulera den lokala ekonomin. Ett större torg ska byggas med direkt anslutning till strandpromenaden. Det blir rymliga områden kantade med butiker och restauranger.
Antalet kajplatser ska fördubblas från 471 till över 800. En pir för större båtar och kryssningsfartyg upp till 160 meter anläggs. En underjordisk parkering får 700 p-platser.
– Sammanfattningsvis, med alla dessa delar på plats kan den nya fritidshamnen bli en viktig ekonomisk motor för kommunen och generera arbetstillfällen, säger Ana Mula.
Tre faser
Den totala kostnaden beräknas landa på 91 miljoner euro plus moms. Projektet genomförs i tre faser, under totalt tre år. Varje fas ska genomföras utan att påverka andra verksamheter nämnvärt. Faserna ska överlappa varandra.
Material och byggvaror ska transporteras via havet och inte på land, vilket gör att trafiken i centrala Fuengirola inte påverkas.
I den tekniska rapporten som ligger till grund när koncessionen att driva hamnen läggs ut på anbud under 40 år eller mer framkommer det att högst 30.000 kvadratmeter av hamnområdet får vara under tak. Ingen av byggnaderna är tillåtna som bostadshus.
Nedtonad häxjakt på krogägare i Fuengirolas hamn
Under sommarmånaderna fick krogarna i Fuengirolas småbåtshamn böter för att de spelade bakgrundsmusik. Det beskrevs som en häxjakt när krogarna brottas med konsekvenserna av covid-19-pandemin och färre besökare.
Lokalpoliser åkte fram och tillbaka och delade ut böter.
En av de som drabbats är Tommy Marcus, ägare till Area 51. Han fick en böter på 300 euro.
– Jag blev helt enkelt förbannad och slängde den.
Sedan började den utländska pressen att skriva. Engelska tidningar och Svenska Magasinet. Och det tog skruv.
– Nu är polisen borta och några böter blir det inte för att vi spelar musik eller ha på tv. Vi får se hur länge det varar, är väl bäst att tillägga, säger den svenske krögaren Tommy Marcus.
Efter att ett 50-tal krögare fått böter bröt det ut en storm mot myndigheternas jakt på bötespengar. Efter ett inställt möte då representanter från kommunen lämnade återbud skruvades situationen upp.
Efter två möten mellan krogägare, lokalpolis och kommunen har det lugnat ned sig.
– Om inte någon ringer och klaga blir det inga böter sa polischefen som antydde att det är krogarna själva som anmäler varandra…
Enligt Tommy Marcus pratar krogägarna med varandra. Så det är inte där problemet sitter.
– Restaurangerna riskerar att störa varandra. Men vi snackar och ber varandra att sänka om någon störs. Vi samarbetar, så det är inga problem mellan oss krögare.
Nästa bekymmer för krogägarna med restauranger och barer under paseon kom den 22 oktober. En intensiv regnskur gav översvämning.
– Då fick vi veta att Gestagua inte sätter på pumpen förrän det är översvämning. Det bör ju göras omedelbart vid regn.
Hos krögarna finns det många önskemål. Som att det saknas ordentliga skyltar i centrum som leder besökare till i hamnen. Som på andra platser utmed kusten, exempelvis Benalmádena som har tydlig skyltning till Puerto Marina.
Krögarna i Fuengirolas småbåtshamn har protestgruppen Fuengirola Port Matters på Facebook. Medlemmarna är britter, holländare, tyskar, turkar och svenskar bland annat.
Vad säger ni krögare om de nya planerna med hamnen?
– Helt ärligt så undrar vi vad som händer. Vi har fått information om projektet som delas upp i tre faser och att det kan ta upp till tre år innan något händer. Just nu är mycket oklart med framtiden. Vi vet ingenting just nu.