Strejker inom transportsektorn planeras inför jul då fackföreningarna kräver bättre arbetsvillkor för lastbils- och busschaufförer. 

Spaniens två största fackföreningar, CCOO och UGT, kräver bättre pensioner för de som kör lastbilar och bussar. Detta meddelades tidigare i veckan. Framförallt vill man ge förarna möjlighet att gå i pension tidigare än 67 som är den planerade nationella höjningen. De vill även öka möjligheten att gå i deltidspension. Man hoppas att detta ska ge yngre människor möjlighet att ta över förarjobben. 

Om de planerade strejkerna fortgår kan de komma att skapa problem i leveranskedjan. Så var fallet under 2022 när hyllorna i flera matvarubutiker gapade tomma och gatorna fylldes med demonstranter. 

Det finns fortfarande utrymme för de inblandade parterna att nå en överenskommelse som skulle hindra strejkerna och att ett nytt kaos utbryter under juletid. 

Facken har annonserat strejker den 28 oktober samt 11, 28 och 29 november. Om man efter detta inte har nått en överenskommelse skulle en strejk som pågår tillsvidare börja från och med den 23 december. 

“Ålder är en avgörande faktor för den motoriska förmågan. En nedsättning av sinnena och den kognitiva förmågan skapar risker inte bara för föraren utan även för resten av befolkningen,“ säger Diego Buenestado från UGT.

Både tidigare pension och deltidspension för professionella förare är nödvändigt och mycket försenat i en säkerhetskontext för både fackens medlemmar och Spaniens befolkning för att minska antalet arbetsplatsolyckor som beror på färdigheterna hos lastbils- och busschaufförer, menar han. 

Enligt facken har de planerade strejkerna ännu inte lett till någon utveckling i förhandlingarna mellan dem och regeringen och arbetsgivarna. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson