Ryanair är känt för sin verksamhet med lotteriförsäljning ombord samtidigt som resenärer krävs på extra utgifter för handbagage, platsreservation för att följa med minderåriga eller anhöriga och tillägg på 20 euro för att trycka ut boardingkortet på flygplatsen.
🚨 Buenos días. Hoy, viernes 20 de septiembre, presentamos el resumen de las noticias publicadas ayer en la web de FACUA.
📍 Primera devolución extrajudicial: FACUA logra que Ryanair reembolse a una socia el cargo extra por el equipaje de mano https://t.co/3Bv5bBgF0g— FACUA (@FACUA) September 20, 2024
Tidigare i september dömde en domstol i Spanien flygbolaget Ryanair att betala tillbaka handbagagesavgiften till en resenär som hade rest från Sevilla till Santiago de Compostela.
I det fallet hade resenären som är medlem i konsumentgruppen Facua fått ett alternativ från Ryanair, det var att ta med handbagaget i kabinen och betala 13,20 euro. Totalt betalade resenären 74,38 euro för resan.
Nu kommer beslut från en portugisisk domstol som förbjuder Ryanair att ta betalt för handbagage.
I maj dömde Spanien flera lågprisflygbolag som Ryanair, EasyJet, Vueling och Volotea att betala 150 miljoner euro för att de vilseleder resenärer om kabinbagaget.
Spaniens konsumtionsminister Pablo Bustinduy sa på torsdagen att man de närmaste veckorna ska se om domen tillämpas hos Ryanair, easyJet, Vueling och Volotea, skriver nyhetsbyrån Europa Press.
I en dom från den från 12 september i år slog en portugisisk domstol i Braga fast att Ryanair inte har rätt att ta betalt för handbagage som håller sig inom standardmåtten (55x40x20 cm).
Enligt domen har Ryanair gjort sig skyldig till en ”kränkning av konsumenträttigheter” och vilselett passagerare att tro att detta bagage skulle vara föremål för en extra avgift. Rätten anser att handbagaget ska vara en integrerad del av transporten och därför inte bör debiteras separat.
Enligt domaren António Oliveira Mestre som Dagens Nyheter hänvisar till beordrade Ryanair att återbetala en passagerare för avgifter som flygbolaget debiterat. Domen betonade också att Ryanairs affärsmodell med avgifter för handbagage ”allvarligt skadat konsumentens rättigheter”.
– Vi har ingen pågående granskning som gäller kabinbagage – inte heller några anmälningar i ämnet. Däremot följer vi frågan, säger Maja Lindström, jurist på Konsumentverket i Karlstad, till tidningen.