Flygförseningar på minst tre timmar, inställda avgångar och överbokade flyg. Flygbolagen är skyldiga att ersätta passagerare när dylika problem uppstår.

Enligt den europeiska förordningen (EG) nr 261/2004 ska flygbolagen ersätta resenärer vid inställda flyg och överbokningar. Vid förseningar som överstiger tre timmar ska en ersättning utgå på 250 euro om flygresan är 1.500 kilometer.

400 euro vid flygningar mellan 1.500 och 3.500 kilometer och 600 euro vid flygningar över 3.500 kilometer.

Konsumentorganisationen CACU (Federación de Consumidores y Usuarios) ser mycket allvarligt på hur flygbolagen hanterar sina resenärer. I upp emot 90 procent av ärenden struntar bolagen att betala ut ersättning, skriver ABC.

I stället utnyttjar flygbolagen passagerarnas okunnighet om deras rättigheter för att erbjuda bonusar eller förmåner i stället för att kompensera dem med ersättning.

Bolag som får flest klagomål är Ryanair och Vueling.

Konsumentorganisationer som Facua och OCU är överens om att det bästa sättet skulle vara att statens flygsäkerhetsmyndighet AESA (Agencia Estatal de Seguridad Aérea) bötfäller flygbolagen som inte följer den europeiska förordningen i stället för att bara informera dem, som de nu gör.

AESA å sin sida säger att de saknar resurser och befogenheter för att göra detta.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.