Efter att tre personer dött i vattenskoterolyckor i Andalusien det senaste året vill ett lokalt båtförbund se att stadshusen gör mer för att stoppa fortkörning i vattnet. 

Det andalusiska motorbåtsförbundet har efterfrågat större polisnärvaro längs kusten för att förhindra vattenskotrar som kör för fort. 

Uppmaningen kommer efter en tragisk olycka där en pojke från Marbella dog när han var passagerare på en skoter som körde för snabbt. Det var den tredje dödsolyckan där en vattenskoter var inblandad under de senaste 12 månaderna. 

Förbundets chef, Eduardo Botias, talade efter den senaste händelsen och sade att säkerheten alltid kan bli bättre och uppmanar förare att köra mer försiktigt och inte utsätta andra – och sig själva – för fara.

Ett stort problem, enligt Botias, är att många av de överträdelser som begås av förare på vattenskotrar händer längre än 100 meter ut från stranden. Det innebär att lokalpolisen inte har jurisdiktion och de kan inte göra något åt problemet. Det är Guardia Civil som ansvarar för att lagföra det som sker längre ut till havs, men de saknar resurser för att lägga tid på vattenskotrar. 

Botias vill ändå se en större närvaro av lokalpolisen vid stränderna då deras närvaro ändå har en avskräckande effekt även för förare som kör längre ut och de kan hindra olyckor närmare stranden. Han tog upp städer som Cartagena, Torrevieja och La Manga del Mar Menor som kraftigt minskat antalet olyckor sedan poliser – på just vattenskotrar – började patrullera kustlinjen.

 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson