I fjol ökade försäljningen av elektriska fordon med nästan 50 procent i landet. 

Även om ökningen varit tydlig släpar man efter det europeiska snittet.

Restriktioner på förbränningsmotorer i städerna och de stigande oljepriserna har bidragit till att fler elektriska fordon säljs i Spanien. 2023 såldes totalt 124 607 elfordon i landet, varav nästan 114 000 var stora nog att ha med passagerare. Det är en årlig ökning med 49 procent, enligt en rapport från Spaniens förening för bil- och lastbilstillverkare (Anfac) som kom i onsdags. 

De noterar dock att elektriska fordon utgör 12 procent av den totala marknaden, vilket bara är två procent högre än 2022. Det betyder att omställningen fortfarande behöver bli betydligt snabbare för att de spanska städerna ska nå sina mål.

“Det är nödvändigt att skynda på elbilsmarknaden. Det europeiska snittet är över 21 procent och Spanien släpar fortfarande efter,” sade en talesperson på Anfac. Årets försäljningsmål för eldrivna fordon är 180 000 enheter. 

Nästan 62 000 av de sålda fordonen var 100 procent eldrivna, 75 procent fler än året innan. Plug-in hybrider stod för närmare 63 000 enheter och ökade med 30 procent. 

Begagnade bilar säljer bättre

Dessutom meddelande Anfac att genomsnittsåldern på spanska bilar fortsätter att bli högre. Förra året stod den på 14,2 år. Enligt Anfac visar denna siffra “behovet att föryngra den nationella flottan, både när det gäller att minska utsläppen och öka trafiksäkerheten”. 2023 var 60 procent av landets totalt drygt 30 miljoner bilar 10 år eller äldre.

En rapport från den nationella föreningen för fordonsförsäljare och mekaniker (Ganvam) visar att snittpriset på begagnade bilar ökade med 5,5 procent under detta års första sex månader. Idag ligger det på 19 995 euro. 

Totalt såldes 1 015 612 begagnade bilar under denna period och av dem var 41 procent 15 år eller äldre. 

Den spanska bilindustrin ligger fortfarande på siffror som är lägre än de var innan pandemin, men den börjar sakta men säkert öka. 2023 såldes 949 359 passagerarbilar, vilket är en ökning på 16,7 procent. Men det är ändå 24 procent lägre än 2019. 

Även produktionen ökade med 10,4 procent förra året men ligger 14,6 procent efter siffrorna från 2019.  

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson