För att återuppta spårvagnstjänsten i kommunen krävs omfördelning av medel.

Nu vill kommunfullmäktige veta hur folket vill att de prioriterar. 

Tolv år efter den togs bort har nu de styrande partierna, PP och GIPMTM, i Vélez-Málagas kommunfullmäktige beslutat att konsultera medborgarna om de vill återinföra spårvagnarna. Mellan 2006 och 2012 var den det första moderna nätverket som fanns i Andalusien och innebar en offentlig investering på 40 miljoner euro. 

Spaniens regering har nyligen beviljat en förlängning på ett år, fram till december 2025, för att använda 3,7 miljoner euro som beviljades Vélez-Málaga från europeiska fonder år 2022. I onsdags meddelade borgmästare, Jesús Lupiáñez, att det skulle krävas ytterligare 5 miljoner euro för att renovera spårvagnsnätverket. 

Läs mer: Fiaskot med spårvagnstrafik i Vélez fullbordat

“Vi har flera andra beov i kommunen. Sanering, asfaltering och belysning så vi känner att det är läge att återaktivera en kommunal överenskommelse från 2016 som innebär att vi ska fråga medborgarna om vi ska återuppta spårvagnarna eller inte”, sade han i en radiointervju med kanalen Cadena Ser. 

Lupiáñez förklarade att stadshuset ser över hur man ska konsultera invånarna och att det kan komma att ske under de närmaste veckorna. “Vi utvärderar verktygen som finns och hoppas genomföra det mycket snart”.

Vandalism

Enligt borgmästaren skulle stadshuset behöva skjuta till 1,27 miljoner euro till de europeiska medlen för att slutföra den första fasen av arbetet som är att reparera den skadade infrastrukturen. Efter 12 år utan underhåll eller övervakning har den utsatts för flera fall av vandalism. 

När det gäller den andra fasen medger Lupiáñez att kommunen inte är i ställning att allokera fem miljoner euro till spårvagnen. Men att det, beroende på svaret från invånarna, kan finnas möjlighet att modifiera villkoren för finansieringen och satsa på inköp av mer hållbara elektriska eller hybrida fordon. 

Han påminde också om att regionregeringen i Andalusien, i en rapport från 2016, rekommenderade att byta ut de nuvarande spårvagnarna mot mindre varianter. “Vi undersöker detta eftersom det finns möjlighet att andra nätverk i Andalusien kan vara intresserade av våra spårvagnar”. Han tillade också att kommunen kommer att kräva ersättning från transportföretaget Alsa för bristande underhåll gällande spårvagnsdepåerna sedan 2012. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson