Málaga flygplats-Marbella på 15 minuter. Om bara några år kan Solkusten ha flygande elektriska drönartaxi.

Redan i mitten av 2025 inleds testflygningar med pilot men målet är förarlös drönartaxi.

Det är det spanska statliga flygnavigeringsbolaget Enaire som samordnar lufttrafiken över Spanien som har utsett Málaga flygplats och Solkusten till ett försöksprojekt.

– Vi i Málaga räckte genast upp handen och ville vara med när vi hörde om projektet, säger Raúl Delgado, chef för kontrolltornet.

Flygledningen vid Málaga-tornet deltar i två projekt i Europa varav det första är inriktat på att studera samexistensen av traditionell och ny flygnavigering. Det går under namnet Ensure som ska styra drönartrafiken. Här utvecklas nu rutiner, lagstiftning och teknik för att underlätta samexistens mellan drönare och flygplan.

Det andra projektet går under namnet OperaA.

– Här tittar vi på hur flygplatsen kan kopplas samman med stadskärnor där drönartaxi praktiskt taget hämtar från dörr till dörr, så att de två systemen kan samexistera säkert, säger Raúl Delgado till Diario Sur som i lördagens nummer uppmärksammade den kommande tjänsten drönartaxi.

(Foto: Lilium)

I projektet OperA ingår det även att bygga en så kallad ”vertipuerto”, drönarplatta på Málaga flygplats med högeffektiv laddning.

Det tyska företaget Lilium som startade i München 2015 är redan igång med ett testcenter i Villacarrillo (Jaén) i Andalusien.

Lilium Jet är 100 procent elfordon som lyfter och landar vertikalt. Den har kapacitet för fyra till sex passagerare, marschhastigheten är 280 kilometer i timmen och den har en räckvidd som gör att den kan färdas cirka 250 kilometer.

Den når en marschhöjd på 3000 meter och bulleravtryck är sju gånger mindre än andra liknande flygplan.

Inledningsvis kommer drönartaxi att bemannas av en pilot, även om man på medellång sikt förväntar sig att de kommer att bli förarlösa. Och drönartaxi ska inte bara bli för de med tjock plånbok.

Helikopterbolaget Hélity som ansvarar för den reguljära trafiken mellan Málaga, Algeciras och Ceuta är intresserade av att köpa fem enheter.

I våra allt mer tätbefolkade städer börjar fler och fler vända blickarna mot himlen som en väg bort från trafikstockningar. Redan i mitten av nästa år inleds tester med drönartaxi mellan Málaga och Granada.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.