Stranden är den starkaste magneten när det gäller att locka turister till Andalusien.
Många oroar sig nu för att uteblivna förbättringsarbeten kan leda till att folk väljer bort Solkusten i framtiden.
Flera av Solkustens hotellägare är missnöjda med skicket på många av stränderna. De menar att flera av projekten som ska förbättra dem har försenats i tre år.
Föreningen som representerar sektorn (Aehcos) uppmanar Spaniens miljödepartement att skynda på processerna. De menar att Andalusiens stränder är en av huvudorsakerna som driver turister till regionen och bidrar kraftigt till den lokala ekonomin.
De påpekar att flera av de planerade projekten för att stärka stränderna har skjutits på i flera år. Som exempel nämner de arbetet på stranden mellan Marbella och La Venus som stått still sedan 2021 och den i San Pedro där inget har skett sedan oktober 2020.
Inväntar rapporter
“Turismsektorn bevakar med stor oro oförmågan hos administrationen att implementera nödvändiga projekt på Solkusten, speciellt i Marbella”, uppger Aehcos. Nyligen lades arbetet med en vågbrytare i mitten av stranden La Venus på is efter att det inleddes i december 2022.
Föreningens president, José Luque, kommenterar läget med att säga: “det är oacceptabelt att det tar år att göra klart de miljörapporter som saktar ner processerna något fruktansvärt, och att departementet blockerar nödvändiga åtgärder så att de inte ser ut att bli färdiga i år heller”.
Han tillägger att flera medlemmar i turismsektorn startade en särskild kommitté för att hitta lösningar och komma med förslag för att stärka kustens stränder. Efter ett möte i mars skickade de ett brev till statssekreteraren Hugo Morán och bjöd in honom för att själv se situationen. De har ännu inte fått något svar, enligt Luque. “Medan andra medelhavsdestinationer kommer med lösningar för att skydda sina stränder har projekten på Solkusten stagnerat”, kommenterar han.
Enligt analytiker på Travellyse är sol och bad på stränderna den största orsaken till att folk besöker Andalusien. Enligt deras uppgifter väljer, exempelvis, 50 procent av britterna sitt val av resmål baserat på hur bra stränder som erbjuds.