Debatten om klimatet och våra flygvanor har kommit upp på agendan allt mer. Nyligen beslutade en tidning att inte skriva om långväga resmål för att inte bidra till långa flygresor. Fördel Spanien alltså. Av Ola Josefsson
På Twitter: @JosefssonOla

Resetidningen Vagabond berättade för några år sedan att en Thailandsresa tur och retur motsvarar 2,5 ton koldioxidutsläpp per person. Det motsvarar att äta kött i 2,7 år. Värt att notera är dock att flygresor står för cirka två procent av världens koldioxidutsläpp jämfört med världens matkonsumtion som står för en fjärdedel eller 25 procent av koldioxidutsläppen…

Att åka tur och retur till Thailand motsvarar även ungefär samma utsläpp som att flyga fyra gånger till Mallis eller Málaga. Hur mycket kommer klimatdebatten att påverka våra Spanienresor?

Tror att det flesta Spaniensvenskar är överens om att flyget prioriteras. Å andra sidan tar en del bilen mellan Spaniens soliga kuster och Skandinavien. På tal om att köra bil; en resa till Thailand släpper ut lika mycket koldioxid som att köra 1.500 mil i en normalstor bensinbil.

Utan flygnäringen skulle Costa del Sol slå igen. Restauranger stå igenbommade, sajter för semesterbostäder släckas ned, mäklarkontor stängas, antalet spöklika urbanisationer växa i antal och arbetslösheten skena. Samtidigt är vi i behov av en ren jord. Men återigen: flygresor står för cirka två procent av världens koldioxidutsläpp. Och de som väljer att flytta till Spanien för gott bidrar då med färre flygresor…

Så kan vi hålla på att veva. Och kommer troligtvis fortsätta att göra.

Under mina 25 år på Solkusten kan jag intyga att det inte finns något ämne som engagerar så mycket som flygresor. Nyheter om konkurser, inställda avgångar, strejker, oväder, flygolyckor, då ökar antalet klick. Det som de flesta av oss har gemensamt är att vi tillbringar en hel del timmar i flygstolen under ett år.

Flygbranschen tycks vara inne i en avgörande tid. Lågprisflygbolagen har gjort att gemene man kan ut och resa för en billig peng. Men det kommer tecken som visar att bolagens satsningar har varit lite väl yviga.
Turtätheten har aldrig varit så utbyggd men det har bidragit till en minskad kabinkapacitet. På en Norwegianflight mellan Málaga och Köpenhamn en vecka före jul räknade jag till 29 passagerare. Både Norwegian och Ryanair som tävlar om samma kunder har flaggat för både färre rutter och baser i Spanien.

Det går fortsatt bra för Ryanair. Men inte tillräckligt bra. Som Svenska Magasinet berättade på webben i februari planerar bolaget att stänga flera rutter och baser i Spanien. Under 2019 väntas tillväxten stanna på 3,5 procent vilket är tre gånger mindre än under fjolåret.
Ryanairs verksamhet i Spanien har hittills gått bra. Under 2018 hade bolaget 49,5 miljoner resenärer på Spanien vilket var en ökning med 11 procent jämfört med året innan. Men mörka moln på himlen tornar upp sig och bolaget väntas dra ned på linjer från Storbritannien då bolaget väntar färre resenärer i samband med Brexit.

Brexit, högre bränslekostnader och hotet om konkurser tär hårt på flygbranschen. Starka ägare är avgörande för att bolagen ska överleva. Samtidigt kan ägarförhållandena beskrivas som ett virrvarr.
Världens sjätte och Europas tredje största flygbolagsgrupp IAG som äger Iberia, British Airways, Aer Lingus, Vueling och LEVEL var under 2018 beredda att ta över alla aktier i Norwegian men har därefter backat.
Sedan 2011 har IAG en del av sin sociala och skattemässiga bas i Spanien och Madrid och ytterligare en i London. Nyligen kom IAG med beskedet att de fortsatt kommer att vara placerade i Spanien och Europa. Som svar på oron över Brexit.
Problemet är att majoriteten av ägarna bakom IAG är utanför EU. Den största ägaren är Qatar Airways och Bryssel har hårda regler över ägande och kontroll för att ha tillstånd att verka inom EU. Samtidigt är IAG i stort behov av starka ägare och en sådan är Qatar Airways.

Air Berlin, brittiska Monarch, Primera Air och i praktiken även Alitalia har gått i konkurs även om de förtvivlat försöker hitta en ny ägare. Air France-KLM och Lufthansa har visat intresse men backat då Alitalia inte har redovisat någon vinst sedan 2002.
Det planerade samarbetet mellan Ryanair och spanska Air Europa har lagts på is. Med Air Europa var det meningen att Ryanairs passagerare skulle anslutas till långflygningar.
Efterfrågan har inte varit tillräckligt stor och Ryanair har beslutat sig för att göra andra prioriteringar.

Som Svenska Magasinet berättade 17 januari kommer även Norwegian att dra ned på flera linjer och baser i Spanien. Flygbolaget stänger baserna på Gran Canaria, Teneriffa och Mallorca och drar ner på turtäten.
Dessa förändringar påverkar inte någon av de fem övriga baserna, särskilt inte Barcelona med två baser, en för kortdistans och en för långdistans. Det påverkar heller inte baserna i Alicante, Málaga och Madrid. Huvudkontoret i Barcelona blir oförändrat, men det blir omlokaliseringar av personalen för de nedlagda baserna.

Bolaget måste spara pengar och kommer att prioritera flygningar till USA och inom Europa med början i april. Norwegian som är det tredje största lågprisflygbolaget i Europa och det sjätte i världen har också inlett en omfattande översyn av driften på Boeing 737-flygplanen i syfte att förbättra lönsamheten, öka intäkterna och sänka kostnaderna globalt. Ett steg är också att minska medeldistansflygningar till förmån för långdistansrutter med Boeing 787 Dreamliner.

En föränderlig flygbransch alltså. Men ack så viktig för Costa del Sol och övriga Spanien. Vi lär ha anledning att återkomma till ämnet många gånger till.