GÖR INTE OM MITT MISSTAG. Dubbel- och trippelkolla allt! Man behöver inte bo någon längre tid i Spanien för att inse att man måste hålla ögonen öppna och ha koll på saker och ting, annars blir de inte gjorda eller så görs de på felaktigt sätt. Generellt sett, förstås. I mitt eget fall blir jag dock lite trött på den egna blåögdheten och förhoppningen om att det har nog blivit bättre och att jag säkert kan slappna av. Så naivt och dumt av mig att tro något sådant! Av Anders Rosell, formgivare & chefredaktör

När vi tog huslån ställde banken som krav att ta en husförsäkring samt en hälso – försäkring. Husförsäkring är obligatorisk, men just hälsoförsäkringen kan man säga upp efter ett år – vilket också gjordes, trodde vi. Efter e-postkommunikation med bankmanagern på banken i Vélez-Málaga lovade han att den skulle sägas upp. Han skickade dokument till systerbanken i Alhaurin El Grande, där vi senare bosatte oss. De undertecknades och återsändes. Egentligen ville han att vi skulle uppsöka banken personligen för att säga upp försäkringen, vilket hade tagit styvt en dag i an – språk inklusive tid för resväg. Detta för att säga upp en försäkring, kan man tycka? Hur uråldrig och primitiv är en sådan administrativ princip?

Nyligen fick jag ett telefonsamtal från en hurtig säljare från banken, som upplyste mig om att jag har flera försäkringar och att de vill erbjuda mig lägre priser om jag tecknade fler. ”Nej, tack”, sa jag, det räcker med min husförsäkring”, varpå säljaren upplyste mig om att jag också har en livförsäkring. ”Va? En sådan har jag aldrig bett om eller tecknat!” Det visar sig då att ”min” bankmanager sagt upp min hälsoförsäk – ring och istället gett mig en livförsäkring som jag betalat varje månad sedan 2014. Han upplyste mig heller aldrig om saken. Bankmanagern jobbar inte längre kvar på banken ifråga och eftersom det inte finns något dokument som stödjer saken, mer än vår e-post kommunikation, nekar banken att återbetala pengarna man dragit under alla dessa år. Suck! Samtidigt upptäcker vi att samma bank struntat att säga upp sambons tandläkarförsäkring, som sas upp redan förra hösten. Dubbelsuck! Och jo – det finns en spansk bankombudsman i Madrid. Det får nog bli nästa kontakt. Varför ska det behöva vara så här, i detta fantastiska land?