16 årige Eddie Ramírez Eriksson från Värnamo tävlar i rally sedan några år tillbaka och har nu även börjat tävla här i Spanien. Svenska Magasinet fick en pratstund med honom mellan passen.
Av Jonas Calson Foto: El Toro Racing
När och hur började du intressera dig för motorsport, och vad inspirerade dig att bli en rallyförare?
– Jag har alltid varit intresserad av motorsport för att min pappa körde själv folkrace. När jag var 6 år gammal körde vi hyrkart på en bana i Halmstad. Då sa min pappa att om jag vann ett lopp mot två 12 åringar som skulle köra med mig så skulle han köpa en gokart till mig. Jag vann loppet och pappa köpte en gokart till mig dagen efter och sen dess har jag kört för fullt. Och det som intresserade mig att köra var ljudet och hastigheten, det är det bästa jag vet.
Vilken typ av motorsport tävlar du i, och vad gör den unik jämfört med andra grenar?
– Jag tävlar bland annat i ungdomsrally. Det som är så unikt med just ungdomsrally är att jag kör utan noter. Det betyder att man inte vet vilka kurvor som kommer bakom krönen. Och rally är speciellt för att det oftast körs i skogen. Det finns inte många andra bilsporter där man tävlar på tid i skogen.
Kan du beskriva din träningsrutin och förberedelser inför en tävling?
– Jag gymmar 3 gånger i veckan för att hålla kroppen i god kondition. För att tävla behöver man en stark nacke, starka armar och ben för att man ska kunna hålla koncentrationen uppe. Just i rally kan man inte förbereda sig så mycket. Det jag brukar göra är att spela bilspel hemma med ratt och pedaler. Det hjälper lite med reaktionsförmågan. Det är bra att ha snabba reflexer när man kör på grus i rally.
Vad är din favoritbana eller rallysträcka, och varför?
– Mina favoritsträckor i rally var när jag var i Spanien och tävlade rally de Madrid. Den första rallysträckan jag körde där var otroligt fin och med fullt av åskådare som hejade på. Sådant blir man glad av. Gruset var hårt packat med snabba och långsamma kurvor. Här fick jag verkligen visa vad jag gick för.
Hur påverkar vädret och vägbanans förhållanden din körning och strategi?
– Vädret påverkar väldigt mycket. Speciellt i rally så påverkar det underlaget (grus, lera och asfalt). Det blir som lera på vissa ställen när det är blött och då tappar man greppet. Strategin som jag har är att alltid komma in i mål oavsett vad som än händer.
Vilka är dina viktigaste färdigheter som förare, och hur har du utvecklat dem över tid?
– Mina viktigaste färdigheter är att jag är snabb redan från början. Jag ger alltid 100%. Jag är snabblärd i nya bilar och väldigt konstant när jag kör. Jag har utvecklat detta för jag har kört många timmar på banracing.
Hur hanterar du stress och press under tävlingar, särskilt när du tävlar på hög nivå?
– Den största pressen jag har haft var detta år när jag var i Spanien och körde rally de Madrid med en rallypreppad Toyota Aygo. Detta var för att jag hade en sponsor i Spanien (ASR TYRE) som hjälpte mig så att jag kunde köra. Blir man sponsrad så måste man visa vad du går för och det var en press. Jag har aldrig kört med noter och i Spanien hade jag en spansk co-drive samt en bil jag aldrig har kört innan. Men jag lärde mig väldigt fort och lyssnade på vad co-driven sa. Det blev superbra till slut. Jag kom i mål på en jättebra placering, 34 av 63 bilar och 4 (av 11) i min klass. Jag och min sponsor var supernöjd med min prestation.
Vilken är den mest minnesvärda eller utmanande tävlingen du någonsin har deltagit i, och varför?
– Den mest minnesvärda och utmanande tävlingen jag har varit med i är rally de Madrid. Det var 96 km rallysträcka i 45 graders värme och det var svettigt men superroligt. Det är det rallyt jag aldrig kommer glömma.
Hur ser din teamdynamik ut, och hur samarbetar du med ditt mekanikerteam under tävlingssäsongen?
– När jag kör här i Sverige så har jag en VW Polo grupp N. Och vi har inget riktigt team men vi kallar oss för El Toro racing. Det är jag och pappa som mekar med bilen under tävlingssäsongen.
Vad är dina framtidsmål inom motorsport, och vad skulle du råda unga förare som strävar efter en liknande karriär?
– Mina framtidsmål är att jag ska vinna en värdstitel inom motorsporten, det har alltid varit min dröm. Jag skulle råda unga förare att börja köra bil så fort ni kan. Desto yngre desto bättre. Jag började när jag var 11 år och körde då långlopp. Jag ville ha så många timmar bakom ratten som möjligt. Börja så tidigt ni kan och ge aldrig upp! Det är superviktigt att aldrig ge upp. Följ era drömmar, stå på er så kommer det gå bra.
Vi på Svenska Magasinet önskar Eddie all lycka och ser fram emot att se honom tävla. Ni kan följa honom på: www.facebook.com/elpocho.ramiaco