Spanien har bland de dyraste offentliga laddstationerna för elbilar i Europa.
Dessutom ligger antalet förare som kör elbil under EU-snittet.
De offentliga laddstationerna för elbilar i Spanien är kraftigt underanvända. Detta beror på priserna, som är bland de högsta i Europa, och på bristande kontroll av nätverkets effektivitet. Dessutom lever stationerna inte upp till EUs krav på kompatibilitet mellan olika bilmärken, enligt en rapport från Spaniens observatorium för hållbarhet (OBS).
Vid slutet av årets andra kvartal kunde antalet offentliga laddstationer i landet räknas till 25 106. Trots att detta innebär en årlig ökning på 16,4 procent skulle siffran behöva fyrdubblas för att nå målet. Dessutom nämner rapporten att tillgången inte är tillräckligt utspridd då ungefär 80 procent av landets infrastruktur saknar offentliga punkter för att ladda elbilar.
Förra året investerades mer än 380 miljarder euro på infrastruktur för att ladda elbilar globalt. Under 2023 års första kvartal såldes cirka 2,3 miljoner elbilar i hela världen, 25 procent mer än samma tid förra året. Ökningen väntas nå 35 procent årligen innan året är slut.
I Europa är var femte bil som säljs en elbil och i juni i år övertog elbilarna dieselfordon för första gången. Trots detta utgör elbilen bara drygt en procent av alla bilar i EU. I Spanien är siffran i stället knappt en procent.
Andrahandsmarknaden
Rapporten från OBS visar också att restvärdet på en elbil är i stort sett obefintligt och det finns ingen möjlighet att återanvända batterierna. Enligt studien “har vi en lång väg att gå innan vi når våra mål” för omställningen.
Även om utbudet och försäljningen av elbilar ökar i stadig takt är takten för låg för att de ska kunna anses vara ett omfattande alternativ på fordonsmarknaden.