Spanien gör fel när de försöker skydda taxisektorn genom att begränsa konkurrenter som Uber, Cabify och Bolt. Det meddelar EU-domstolen i Luxemburg.
Spanien vill skydda taxisektorn mot det som går under benämningen VTC, det vill säga Uber, Cabify och Bolt. I Spanien har vissa kommunala myndigheter tagit beslut om att det bara får finnas en (1) VTC-bil för varje 30:e taxibil.
EU-domstolen i Luxemburg som ser till att EU-lagstiftningen tillämpas på samma sätt i hela EU och att EU:s institutioner och medlemsländer följer EU-lagstiftningen, avvisar den begränsning i antal som fastställts på vissa platser i Spanien för att skydda taxin mot Uber, Cabify eller Bolt.
Beslutet från EU-domstolen kan öppna dörren för en störtflod av fler Uber, Cabify och Bolt.
I Málagaprovinsen har däremot inte begränsningen förekommit då taxisektorn liberaliserades 2009 till 2015. Det gör att det idag finns 2.427 tillstånd för VTC jämfört med 2.740 taxilicenser.
Det gör att Málaga är den spanska provins med störst konkurrens mellan taxi och VTC där det går en VTC för varje 1,1 taxi. Efter Málaga kommer Madrid (1/1,8), Barcelona (1/4), Sevilla (1/5), Valencia (1/12) och Zaragoza (1/11).
För Uber, Cabify eller Bolt måste fortsätta att rätta sig efter avtalet att inte spontant plocka upp kunder vid flygplatser, stationer, hotell eller köpcentrum. Tjänsten kräver förhandsbokning via app.