Tio städbåtar ska arbeta längs Axarquías kust i sommar
Under 2025 tog städbåtarna bort mer än 50 ton organiskt material och 51 ton icke organiskt avfall mellan Vélez-Málaga och Nerja på östra Costa del Sol.
Johan Pettersson
Publicerad
igår 16:48
Kommunernas samfällighet längs östra Costa del Sol har inlett sin städtjänst för ytvatten inför sommarsäsongen.
Tio båtar kommer att patrullera kustlinjen vid Vélez-Málaga, Algarrobo, Torrox och Nerja.
De ska ta bort flytande skräp, organiskt material, maneter, tång, död fisk och eventuell olja, skriver kommunernas samfällighet.
Tjänsten kommer att vara igång fram till den 15 september under förmiddagar och eftermiddagar.
Kommunförbundet har gett ett fyraårigt kontrakt till Servimar Axarquía för drygt 1,5 miljoner euro inklusive moms. Detta gör att städningen kan fortsätta under flera somrar framöver.
Tips om nyheter?
Kontakta Johan
johan@svenskamagasinet.nu