Det var säsongen 2017/2018 som blå-vita Málaga åkte ned i andradivisionen efter tio säsonger i högsta ligan.
Första matchen mellan Málaga och Almeria blev mållösa på La Rosaleda.

Försenad 30 minuter
Efter en stökig inramning vid arenan före matchstart blev returmatchen i Almería försenad med trettio minuter.
Det var 0-0 i halvlek. I den 65:e minuten kom första målet när Málagas Chupe efter ett fantastiskt pass från Joaquín satte 1-0 för Málaga.
Det följdes av 2-0 för Málaga genom Larrubia innan Almería reducerade genom Leo Baptistao i matchens 75:minut.
“Han (Larrubia red. anm. ) är ett geni, uppvuxen i Málaga och på akademin. Den som känner det mest, den som lever det mest” skriver Jorge Garrido i Diario Sur.
Den avslutande delen av matchen utvecklade sig till en rejäl rysare där Herrero i Málagas mål stod för några helt avgörande räddningar. Larrrubia jobbade stenhårt över hela plan och vara nere i försvaret och täckte skott.
Bråk i slutminuterna bidrog till att Almeríaspelaren Thalys fick rött kort och utvisades varpå Málaga fick spela med en spelare mer några minuter innan Málagaspelaren Aaron Ochoa fick lämna plan efter sitt andra gula kort.
🔥 LARRUBIA SE INVENTA UNA OBRA DE ARTE.
✨ ¡Qué definición del jugador del @MalagaCF para acercar aún más a los suyos al objetivo! #LALIGAHighlights | #DESENLACELALIGA | #AlmeríaMálaga pic.twitter.com/TSuw55hZJO
— LALIGA HYPERMOTION (@LaLiga2) June 20, 2026
Det är sång och glädje längs hela Costa del Sol ikväll när Málaga är tillbaka.
Nästa säsong är det La Liga-fotboll på La Rosaleda i Málaga.
𝑬𝒔 𝒍𝒂 𝒗𝒊𝒅𝒂 𝒍𝒐𝒄𝒂…🎶
El @MalagaCF es nuevo equipo de #LALIGAEASPORTS tras superar a la UD Almería en la final por el ascenso.#LaCasaDelFútbol pic.twitter.com/F8vO6Klva8
— Movistar Plus Deportes (@MPlusDeportes) June 20, 2026
Svenska Magasinet säger Enhorabuena!
