I en naturskön dal inte långt från Ronda ligger privata Ascari Race Resort. Hit kommer motorstjärnor, kungligheter och entusiaster för att träna på Spaniens längsta motorbana. Svenska Magasinet har åkt banan och träffat spansksvenska SPV Racing som tänker vinna Nascars Europaserie. Av Ola Josefsson
Från i år medverkar spansksvenska SPV Racing med bas i Alhaurin el Grande i den europeiska Nascarserien med två bilar. Teamet har en tydlig målsättning att kämpa för titeln med Borja Garcia i en Ford Mustang.
Garcia är född i Valencia och har erfarenhet från Nascar där han vann en tävling i Tyskland 2014 och har nio topp 5-placeringar.
– Det känns bra att vara tillbaka och målet är att vinna mästerskapet i Europa för att sedan tävla i USA, säger Borja Garcia, 33, när Svenska Magasinet möter honom i samband med ett event för SPV Racing på Ascari Race Resort vid Ronda.
En vecka tidigare hade teamet och Borja Garcia gästat Valencia där två tävlingar av Nascar Whelen Euro avgjordes. Med sin Ford Mustang tog Garcia två tredjeplatser. När Europaserien fortsatte i Venray, Holland, blev det en andraplats för Gracia. Nascar är gigantiskt stort i USA och körs även i Europa och Asien. Europaserien består av två tävlingar vid sex tillfällen i Nederländerna, England, Frankrike, Italien och Spanien.
Teamet jobbar fokuserat med att förfina bilen och varje sekund utnyttjas till att finjustera inställningar som i slutändan ska resultera i segrar.
– Vi är mycket nöjda med resultaten i Valencia och det blev bra genomslag i spansk media, säger Lars GV Lindberg, Team Manager och delägare i spansksvenska SPV Racing. Borja Garcia är tidigare test- och reservförare för Toyota och Williams i F1. Vi tror på honom.
Lars GV Lindberg är i grunden jetmotoringenjör vid Volvo flygmotor och SAS. Han har jobbat inom flygteknikutveckling och flyttade ganska nyligen till Costa del Sol från Dubai. Han är fortfarande aktiv inom flygteknik, som konsult i AVTECH Sweden AB som är på Nasdaq i Stockholm, och hade tidigare Spirit Racing.
SPV Racing tävlar med bilar i Le Mans och Nascar-serierna i Europa och Asien under vintern. Teamets bas är i Alhaurin el Grande och Lars GV Lindberg är bosatt i Benalmádena. Raul Garcia är teknisk chef och äger resterande 50 procent av stallet.
Garcia har varit chefsmekaniker på Ascarianläggningen och byggt upp SVP Motorsport som servar och underhåller tävlingsbilar upp till F1. SPV Racing är också agent till att serva och underhålla ett tjugotal bilar vid banor som Jerez och Guadix.
SPV:s juvel är en 900 kilo kolfibertillverkad Ligier JS P3, en Le Mans-bil med 420 hästkrafter. Jämfört med en Nascar Ford Mustang, med meterprecision, handlar det för Ligierbilen om millimeterprecision. Om vi nu ska dra en något förenklad jämförelse.
Testvarv efter testvarv följer där teamet mäter och studerar bilens förmågor. Inget lämnas åt slumpen inför kommande tävlingar.
Med Ligier-bilen ska SPV delta i LMP 3-klassen i European Le Mans Series (ELMS) under 2016 och 2017, för att 2018 ta klivet upp i LMP 2-klassen. Det långsiktiga målet är Le Mans 24-timmarsrace 2019 men redan under 2016 siktar teamet på en första test vid en förtävling i Le Mans.
Den 30 april hade SPV Racing hela teamet och flera tävlingsbilar på plats vid Ascari-banan. Kända gamla motorrävar från Sverige numera bosatta på kusten syntes i depån för att titta närmare på den spansksvenska satsningen i Nascar.
Några kända ansikten var Bengt Lidmalm, Johnny Ohlson och Bengt Trädgård där de två förstnämnda tillsammans med Lars GV Lindberg är delägare i nysatsningen med sportbilen Indigo 3000R ”Signature Series” som nu är färdig för produktion tack vare von Braun Automotive.
– De första tio bilarna är klara för produktion. Det är beprövad teknik i ny förpackning och 204 hästkrafter. Från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder. Och Spanien blir en av våra huvudmarknader, säger Bengt och Johnny.
Bengt Lidmalm har haft höga positioner inom Volvo. Johnny Ohlson är styrelseordförande i von Braun Automotive. Tillsammans med Lars GV Lindberg är de delägare i nystarten av sportbilen Indigo 3000R. Produktion inleds med en exklusiv för-serie på tio stycken bilar, vilka redan förhandstecknats av förväntansfulla köpare.
Vi konstarar att flera gamla svenska motorkändisar bor i Spanien. Lägg till Bengt Trädgård, tidigare världsmästare i Formel 3 som numera är bosatt i Torreblanca, Fuengirola. Spanien är ett Mecka för motorsport. Formel 1, Nascar och GP-tävlingar i motorcykel plus andra motortävlingar i Europas bästa klimat.
Genom årens lopp har Svenska Magasinet skrivit om Spaniensvenskar inom motorsport. Charles och Roger Morback, Peter Sundberg och Fredrik Haglund är några av dem.
Den svenska motorsatsningen i Spanien fortsätter och vi lär säkert få höra mer om SPV Racing och de övriga spansksvenska motorentusiasterna.