En gigantisk karta visar Andalusien åtta provinser. Framför den sitter personal vid larmtjänsten 112 och tar emot samtal från allmänheten. Det är första steget i en kedja för att hantera akutsituationer som jordbävning, hjärtattack, översvämningar, överfall eller något annat akut ärende.

Larmtjänsten 112 har fått nya lokaler på calle Severo Ochoa i Málagas teknologiska park. I fredags invigdes lokalerna av regionpresidenten Juanma Moreno.

I samma byggnad ligger även brandbekämpningsmyndigheten Infoca och civilförsvaret Protección civil.

Personalen tar emot samtal på sex olika språk.

Kontoret i Málaga hanterar även ärenden på regional nivå och främst östra Andalusien. Det nya 112-kontoret har 60 procent fler tjänster än det tidigare och personalen tar sex språk: spanska, engelska, tyska, franska, arabiska och ukrainska.

Moreno berättade vid invigningen att Málaga är den andalusiska provins med flest akutsituationer. År 2022 tog larmtjänsten emot 3,2 miljoner samtal vilket var tre procent mer än 2021.

Enligt en undersökning får tjänsterna vid 112 betyget utmärkta av invånarna.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.